Hallå
Funkar Lammöra i skugga ? Någon som har ? Dit jag tänkt sätta några plantor är skuggigt hela dagen. Iaf nu när det är så mycket löv på träden runt.
Hälsn Tepa
Aqvakul
01-06-2010, 16:16
Lammöron trivs bäst i ett soligt läge och i lätt, torr jord .
I trädgården vid vårt förra hus hade vi lammöron i halvskugga.
Nån eller några timmar var det sol i alla fall.
De växte som ogräs!
Faktiskt så mycket att jag hade jämt sjå att "rensa" och ge bort en massa.
Aqvakul
01-06-2010, 16:33
Det är en väldig skillnad mellan halvskugga och skugga. Visst kan de växa väldigt bra i ett halvskuggigt läge och med näringsrik jord. Men risken är faktiskt att de växer på ett sådant sätt att de inte ser ut som "lammöron" längre.
CITAT (Aqvakul @ 01-06-2010, 17:33)

Det är en väldig skillnad mellan halvskugga och skugga. Visst kan de växa väldigt bra i ett halvskuggigt läge och med näringsrik jord. Men risken är faktiskt att de växer på ett sådant sätt att de inte ser ut som "lammöron" längre.
Aqvakul: Om jag ska vara helt ärlig gillade jag inte lammöronen överhuvudtaget men väninnorna förfasade sig över att jag inte ville ha dem och tog tacksamt emot dem.
De kanske (troligen inte) såg ut som de skulle där i halvskuggan.
Tepa, ta till dig råd från de som kan växterna, jag ville bara förmedla hur mina stackars "öron" hade det!
Hej
Jag planterade dem i ostligt sydostligt läge, men det är en stor lönn som kommer att ge skugga, jag tror jag prövar
såhär. Det är sorten Silver Carpet. Bakom den har jag Gullris och bredvid först Fänrikshjärta med vita blommor och
sen en Funkia (syns knappt, lite toppen bara).
Hälsn Tepa
.
.
kerstin z5-6
02-06-2010, 07:53
du lär ju snart se om de funkar eller inte, de brukar inte bli lika silvriga och fina i skugga.
Förhoppningsvis blommar inte Silvercarpet så mkt -jag tar bort blommorna om och när de kommer
Ezereht
04-06-2010, 16:19
ÄR det för de inte ska sprida sig du tar bort blommorna Kerstin?
Jag hade mina på en plats de inte trivdes. Då hade bladen en tendens att ruttna ganska fort :/ Flyttade dem och nu trivs de och växer på bra och är sådär lite köttiga och lena.
kerstin z5-6
04-06-2010, 18:55
Nej inte alls, de förstör det estetiska bara ... jag tar även bort blommorna på alla heuchera alunrot...och jag känner en som tar bort blommorna på vissa Rhododendron

Man blir sån efter ett par år som trädgårdstok.. helgalen ..
Ezereht
05-06-2010, 11:14

då vet jag ^^.
Hej
På grund att de lever i Sverige så länge, du kan plantera de i skugga men de ska inte komma som om du plantera dem i halv skugga eller sol.
Obs
Ibland tycker vi om växt men vi kan inte ge dem miljö som behöver men vi försöker att ordna till dem någon och plantera dem i mina trädgårdar..
H:Bassam
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.