inger.k
01-06-2010, 16:37
Hej
Hur gör jag för att bli av med brännässlan i min trädgård. Vet att många tycker den är ok, eftersom den är nyttig, men jag vbill bara ha bort den
Hej
Det är bra om du klipper dem före blommning och lägga blad i vatten några dagar sen du kan bjöder bra gödsling till dina växter.
H: Bassam
Gunilla T
01-06-2010, 17:50
Om du har nässlor i rabatterna går det ganska enkelt att dra upp dom. Är det stora områden täckta med nässlor så måste man nog gräva bort dem och delvis byta jord, rötterna kan vara långa men de sitter inte särskilt hårt. Går lättast efter regn.
Sedan får man vara flitig och dra upp så fort något litet skott visar sig så de inte får fart igen.
Gossen Ruda
02-06-2010, 09:11
Eller spruta/pensla/bestryka med Roundup.

En behandling räcker.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2010, 10:11)

Eller spruta/pensla/bestryka med Roundup.

En behandling räcker.
Förutsatt att man kan tänka sig att stöda Monsanto och allt negativt de står för. Samt gillar att använda sig av gifter i trädgården. Vilket det förhoppningsvis inte är så många som vill.
Aqvakul
02-06-2010, 12:06
Brännässlor tillhör de mer lättbekämpade ogräsen, förutsatt att man har en spade och ett par bra handskar. Det finns alltså ingen anledning att använda kemiska bekämpningsmedel...
inger.k
02-06-2010, 13:01
Tack för alla tips.

Nej jag tänker inte använda bekämpningsmedel, gillar inte gifter i all :mänhet och inte i trädgården i synnerhet. Det blir till att : gräva då kanske
Gossen Ruda
02-06-2010, 15:02
Det är valfritt. Problemet med att gräva uppstår när nässlans rötter nästlat in sig i andra växters rötter där spaden kan ställa till med bekymmer. Så skedde hos mig. Lättlöst om man inte har en massa förbehåll i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.