Fröken Knuff
01-06-2010, 18:40
Jag älskar rabarber och funderar nu på om det går att odla rabarber i kruka. Är det någon som har erferenhet av detta? Hur stor behöver krukan i så fall vara? Och om ni har några speciella tips för att få det hela att lyckas?
Jag har aldrig dragit upp rabarber från frö, kan det vara något som kan fungera om man odlar i kruka eller är det till att åka till handlesträdgården och köpa småplantor?
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2010, 18:45
20 liter bör nog krukan minst vara. +Allt beror ju på hur bråttom du har att skörda, köper du småplantor el sår frön tar det ju några år innan plantan är stor nog att skörda ifrån. Ju större planta du köper ju snabbare kan du skörda + om man känner någon med rabarber kan man ju tigga till sig en stor klump, rabarber växer ju ofta som ogräs.
ingrids
01-06-2010, 19:22
En kamrat odlar framgångsrikt rabarber i kruka i zon 5, inte jättestora skördar men den överlevde även denna vinter så nog går det
DykUnderYtan
01-06-2010, 20:10
Jag odlade både frösådda och köpt rabarber på balkongen. Små skördar men det funkade ju även om jag bara hade ca 10 liters krukor så det är bara att köra på!
Fröken Knuff
02-06-2010, 07:59
Det låter ju alldeles strålande! Tack så mycket för era svar! Nu ska här odlas rabarber