Någon mer än jag som har amaryllis-småttingar på tillväxt?
Lägger in bild på mina så fort jag fotat!
Japp, mina står på altan nu - alla 60!!!!
CITAT (Peztis @ 01-06-2010, 21:03)

Japp, mina står på altan nu - alla 60!!!!
Hahaha...

Jag tyckte att jag var duktig som inte sparade mer än ca 10 st av de största som grodde! Men visst var det svårt!! Har dock inte plats för hur mycket växter som helst...
mamamaggan
01-06-2010, 21:56
Har nog 25 st som är några år gamla , väntar snart på blomning. Ska sätta lite fler snart , en av mina gamla amaryllisar har just blommat färdigt.
CITAT (mamamaggan @ 01-06-2010, 22:56)

Har nog 25 st som är några år gamla , väntar snart på blomning. Ska sätta lite fler snart , en av mina gamla amaryllisar har just blommat färdigt.
Hur har du gjort med dem? Ingen vila eller vad? Bild?
mamamaggan
02-06-2010, 22:25
Bilder är jag urusel på , har ännu aldrig satt in en enda bild faktiskt.
Mina plantor står i sommarstugan på vintern där det är 10 grader. Sedan tas de hem och står i växthusmiljö under sommaren. Har inte bestämt än om när de ska betraktas som vuxna och grävas ner i rabatten under sommaren men jag tror jag väntar tills de blommat = blivit vuxna.
Väntar med spänning på hur blommorna ser ut för jag har korsat olika färger härs och tvärs.
Mina är en korsning av en helvit samt en helröd amaryllis - inga "exotiska" varianter.
Jag la mina fröer i ett vattenbad och de grodde som tusan!!! Jag har så väldigt svårt att slänga sådant som grott - därav de 60 plantorna. Men i ärlighetens namn, alla har nog inte överlevt våren så det har nog reducerats något (som tur är...).
Jag planerar att sköta dem som vanliga krukväxter tills de har växt på sig en del (enl råd och tips från detta forum). Har jag tur så bekänner de färg om några år men det kan tydligen ta upp till tio år! Just nu står de alltså skyddat på min inglasade altan, de borde kanske planteras om snart med lite mer näring...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.