jo_1
Jag har sått praktklockor som jag inte har hunnit skola om ännu, de är väl ca 5-6 cm höga nu och har ordentliga karaktärsblad osv.

Är det någon som vet om de ska skolas om en och en, i mindre grupper, eller i "ruggar"?

Kan jag kanske till och med plantera ut dem ute nu?
kerstin z5-6
Generellt bör perenner allttid planteras om efter det att de har 3-6 riktiga blad, en o en , i småkrukor
När de har ett bra rotsystem i denna nya kruka kan du plantera ut dem på friland
har du sått dem inne? eller har de stått utomhus och grott?
jo_1
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2010, 19:59) *
Generellt bör perenner allttid planteras om efter det att de har 3-6 riktiga blad, en o en , i småkrukor
När de har ett bra rotsystem i denna nya kruka kan du plantera ut dem på friland
har du sått dem inne? eller har de stått utomhus och grott?

Jag har sått dem inomhus. Då ska jag försöka skola om dem en och en. Tack för svaret! smile.gif
kerstin z5-6
Tänk då även på att trots att de är perenner så är de nu helt ovana vid uteliv, ta ut dem till en halvskuggig plats en dag då det inte är för mkt vind.Lägg gärna fiberduk över de första dygnen och låt dem långsamt vänja sig vid uteklimatet
fuchsian
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-06-2010, 09:51) *
Tänk då även på att trots att de är perenner så är de nu helt ovana vid uteliv, ta ut dem till en halvskuggig plats en dag då det inte är för mkt vind.Lägg gärna fiberduk över de första dygnen och låt dem långsamt vänja sig vid uteklimatet

kerstin z5-6. ..... det är så roligt att läsa dina inlägg, du har så mycket kunskap att dela med dig. Man hittar ofta tips och råd till det man har gått och tänkt på. tummenupp.gif heja Kertin! ..... fr. fuchian
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon