Åsa, mälardalen zon 2
Ibland är verkliga händelser mer otroliga än de historier som författare totar ihop. En kvinna i Los Angeles har blivit gripen precis innan hon skulle förgifta maken med ricin som hon framställt, hon hade då redan försökt att döda honom med kniv och skjutvapen.

Artikeln i aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,417139,00.html

Hoppas inte detta med ricinet blåses upp jättestort så det blir svårt att få tag på frö, majoriteten odlar ju inte ricin för att framställa gift.
Eva St
Helt sanslöst den mannen lever farligt vill jag lova!!!

Har samma förhoppning som du om att det ska gå att få tag på Ricinfröer för sommarens blomfägring de är ju bara helt suveränt fina hela sommaren.
Frågan är om man måste köpa mindre antal fröer än förra året så inte folk undrar vad man håller på med för odlingar
Eva St
Virgo
Uhhh! knasig rubrik! ohmy.gif

Jag trodde det va du som skull förgifta maken med ricin.
Det va ju skönt att det va i amerika
Ina
Har ni kollat in bildtexten? "Maken skulle frögiftas med ricin." *fniss*

"Fröidiansk felstavning"? biggrin.gif
Hannele
Vad är det för fel på gammeldags skildsmässa...?
andreas i uppsala
Skulle inte Alqaida använda ricin i sina terrorattacker i London eller var det i Rom?
Sylvia
CITAT (Hannele @ 11-01-2004, 11:15)
Vad är det för fel på gammeldags skildsmässa...?

Kanske pengar med i bilden??
Wargen
Bäst att beställa extra många ricinfrön i år alltså wink.gif , men de kanske inte håller grobarhet så länge förstås.... unsure.gif vill verkligen inte missa ricin i trädgården. Skulle inte förvåna mig om det blev förbjudet...
yla
jag har plockat en hel del ricinfrön iår så nu ska även jag ha en ricin på mitt torp,o de gäller alltså att se till o ha nya frön för varje år kanske

o inte har jag nån gubbe att ta livet av heller laugh.gif laugh.gif

hoppas bara att mina frön e grobara
för förra året hade dom tagit slut där jag försökte köpa sad.gif

ja tänk va folk gör me varandra de e fachinerande va pengar kan ställa till med,o hemskt

så visst e de rätt skönt o inte ha några , hehe då vet man att dom vänner man har dom e riktiga vänner rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
Hannele
CITAT (Wargen @ 11-01-2004, 12:41)
Bäst att beställa extra många ricinfrön i år alltså wink.gif

Ska Wargen gifta sej? laugh.gif
Ralf
allting går igen, vi pratade om detta när jag skrev detta inlägg.

Jo muslimska terrorister skulle använda detta och östereurpeiska agenter dödade en avhoppare med ett paraply preparetat med Ricin (eller skenar min fantasie iväg nu?).

Hur som helst skulle jag aldrig våga bosätta mig i Enköping. Hela stan var full med Ricinblommor förra året.... Eller så kanske jag ska ta o odla lite Ricinblommor i trädgården. Kan ju vara kul. Lagom makabert, ungefär som folk som har en Boaorm hemma. Varför har man det??
Berith
CITAT (Ralf @ 11-01-2004, 15:34)
Hur som helst skulle jag aldrig våga bosätta mig i Enköping. Hela stan var full med Ricinblommor förra året.... Eller så kanske jag ska ta o odla lite Ricinblommor i trädgården. Kan ju vara kul.

Tycker absolut att du ska odla ricin, den pryder verkligen sin plats. Förresten tror jag att det odlas ricin i de flesta städer, inte bara Enköping. Här i stan fanns stora jättefina riciner i somras, jag passade på att rädda lite frön för att ha till egen odling i vår.
Nymphaea
CITAT (Berith @ 11-01-2004, 15:44)
CITAT (Ralf @ 11-01-2004, 15:34)
Hur som helst skulle jag aldrig våga bosätta mig i Enköping. Hela stan var full med Ricinblommor förra året.... Eller så kanske jag ska ta o odla lite Ricinblommor i trädgården. Kan ju vara kul.

Tycker absolut att du ska odla ricin, den pryder verkligen sin plats. Förresten tror jag att det odlas ricin i de flesta städer, inte bara Enköping. Här i stan fanns stora jättefina riciner i somras, jag passade på att rädda lite frön för att ha till egen odling i vår.

Jag håller med.
Speciellt den röda typen är fantastiskt fin. wub.gif

Hela lassaretområdet vid Vrinnevisjukhuset här i Norrköping hade smyckats med just den typen praktfulla ricinplantor...

Här hemma har brorsan planterat en vid husets framsida.
Präktig sak (men det är inte den riktigt röda sorten). blink.gif
Ralf
Funderar även på att vackert gräs som vissa ogillar...

ska vara bra o göra rep av detta material...
Berith
Markus! Om du med den riktigt röda sorten menar rödbladig ricin tror jag att det är en sån som Wargen har i sitt album. Kolla in Höst i trädgården och bild 10. (Jag har iaf för mej att hon sa en gång att det var en rödbladig variant hon hade.)
Fialotta
CITAT (oldwolfie @ 11-01-2004, 14:07)
jag har plockat en hel del ricinfrön iår så nu ska även jag ha en ricin på mitt torp,o de gäller alltså att se till o ha nya frön för varje år kanske

o inte har jag nån gubbe att ta livet av heller laugh.gif laugh.gif

hoppas bara att mina frön e grobara
för förra året hade dom tagit slut där jag försökte köpa sad.gif

ja tänk va folk gör me varandra de e fachinerande va pengar kan ställa till med,o hemskt

så visst e de rätt skönt o inte ha några , hehe då vet man att dom vänner man har dom e riktiga vänner rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif smile.gif

Var plockade du dom nånstans oldwolfie...
tipsa mig...sån vill jag ha rolleyes.gif

Var köper ni fröerna???

Nejdå...jag ska INTE förgifta min gubbe...vill ha i rabatten tongue.gif
yla
pensionärerna odlar såna utanför sin lokal här där jag bor
jag fick tillome lov wub.gif

annars e de väl bara att ta där man hittar hmmm rolleyes.gif
Fialotta
Har aldrig sett den förut...men nu ska
jag hålla gluggarna öppna rolleyes.gif

Måste kolla i butiker om dom har fröpåsar unsure.gif
Christoffer
Ja, ett ricinfröförbud skulle inte förvåna, men ricinfrön skulle nog
ändå kunna gå att få tag på tror jag, i alla fall från fröfirmor.

Men om ricinfrön skulle förbjudas, borde då inte jorden
också förbjudas eftersom man kan tillverka botulin ur den?
Gunvor Nilsson
Det går lika bra med liljekonvalj! Dagmar Lange använde sej av den i deckaren "Kung Liljekonvalj av dungen". Det finns massor av dom på vår tomt men jag är ju inte gift så jag har ju ingen make som behöver vara rädd att bli förgiftad! tongue.gif

På bilden har jag tagit bort bladen för att bären skulle synas.
/Gunvor
yla
ja det finns massor me giftiga saker i naturen så nog vore ett förbud helt tossigt

precis lika tossigt som att dom mass slaktar sibetkatter i kina pga sars när men inte ens vet vilket djur om det ens är ett djur som är smittbäraren

men mäniskor e lite tossiga tyvärr sad.gif sad.gif mad.gif
Adri-Anne
Har för mig att stormhatt är en av dom giftigaste växter som vi har här i Sverige. Och det är roten som man gör någon sorts drog på.
Är jag ute och cyklar eller?
Annki
Stormhatten är så vitt jag vet giftig från rot till topp! Har en stor rugge i täppan. Kan vara bra att ha. Man vet aldrig när den kan komma till användning... Och dessförinnan kan man njuta av blommorna!
Sylvia
CITAT (Christoffer @ 11-01-2004, 17:12)
Ja, ett ricinfröförbud skulle inte förvåna, men ricinfrön skulle nog
ändå kunna gå att få tag på tror jag, i alla fall från fröfirmor.

Men om ricinfrön skulle förbjudas, borde då inte jorden
också förbjudas eftersom man kan tillverka botulin ur den?

Blomman för dagen (=Ipomea) har ju under några år nu sålts i det fördolda, av specialbutiker etc, den finns inte i fröställen i butiken. Orsaken lär ha varit att ungdomarna lär tuggat på fröna och blivit höga??
yla
CITAT (Annki @ 11-01-2004, 18:50)
Stormhatten är så vitt jag vet giftig från rot till topp! Har en stor rugge i täppan. Kan vara bra att ha. Man vet aldrig när den kan komma till användning... Och dessförinnan kan man njuta av blommorna!

samma här
kan va bra att ha diverse olika hehe
Wargen
CITAT
Ska Wargen gifta sej?

HAhahaha, den var bra! laugh.gif laugh.gif Nej du, jag har redan avverkat tredje gången gillt, så snubbarna klarar sig den här gången.... laugh.gif
Wargen
Maudan, jag har just beställt dubbel portion med ricinfrö från Impecta
Fialotta
CITAT (Wargen @ 11-01-2004, 20:04)
Maudan, jag har just beställt dubbel portion med ricinfrö från Impecta

Tack Wargen för tipset rolleyes.gif

Här ska det blomma tongue.gif
Blomstertanten
Jag har ingen man !
Men jag har många stormhattar !

tongue.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Varför handlar det uteslutande om att kvinnan vill förgifta mannen?
Det motsatta då?
Eva i Skåne
Kan det vara så illa unsure.gif rolleyes.gif att någon man vill göra sig av med sin kvinna?
blink.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 11-01-2004, 22:20)
Varför handlar det uteslutande om att kvinnan vill förgifta mannen?
Det motsatta då?

män slår ihjäl kvinnor
kvinnor kör väl me gift eftersom dom inte har styrkan

wub.gif unsure.gif sad.gif blink.gif wink.gif
Hannele
Det var muntert här... unsure.gif
Tur att våren är på väg.
Betty
CITAT (Hannele @ 12-01-2004, 11:05)
Det var muntert här...  :unsure:
Tur att våren är på väg.

Ja, det kan verkligen säga! biggrin.gif
Nya vårgardiner i fönstret, tulpaner i en vas på köksbordet och en semla i magen - våren är på väg!!!
rolleyes.gif ...om några månader, men ändå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon