tepa
Hej

Köpte en massa perenner idag. Denhär hade ingen Lapp när jag kom hem, vad är det? Tyckte att det stod Kuddphlox på en lapp
i butiken, men det kan ju inte stämma...??

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
hmm det där är en krukväxt, den ska du inte utsätta för vintern ute. den är i samma familj som citrus. sköts som en tropisk citrus. det är en Murraya paniculata (reservation på felstavat). på svenska tror jag den har namnet Apelsinjasmin EDIT den heter visst Doftruta på svenska. den blommar med vita väldoftande blommor som följs av små små runda röda citron liknade bär.

som sagt sköter du den som en tropisk citrus och sedan övervintrar den inne i ett soligt fönster under extraljus i en temp på ca +15c +20c. den ska helst inte ha under +1c +5c. däremot funkar den bra att ha ute sålänge nätterna är inte blir kallare än +5c. avhärda den först. även om den trivs bra att växa ute under sommaren så funkar den att ha inne åretrunt också.
Dito Verde
Oj, det var avancerat Flaxss. Jag skulle just svara vanlig vintergröna "vinca minor"...
tepa
Tack Flaxss. Kom på att kolla kvittot, men det står perenner på de flesta. Men hittade en Murraya Paniculata ! Så nu ska jag gå och gräva upp dem och ta in dem.

Tack för hjälpen.

Tepa
Dito Verde
bravo.gif Flaxss
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 01-06-2010, 22:54) *
Tack Flaxss. Kom på att kolla kvittot, men det står perenner på de flesta. Men hittade en Murraya Paniculata ! Så nu ska jag gå och gräva upp dem och ta in dem.

Tack för hjälpen.

Tepa

varsågod kompiskram.gif

lycka till med dom

CITAT (Dito Verde @ 01-06-2010, 22:57) *
bravo.gif Flaxss

thanks.gif kompiskram.gif
tepa
En sak till, Flaxss. Vilket väderstreck ska den stå i ? Vi har ju huset på sniskan, så det blir sydost, sydväst el nordost eller nordväst. Vad blir bäst och hur mycket ska jag vattna?

hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
den gillar ljus så sätt den i sydväst eller i sydost. låt den torka upp lite innan du vattnar igen. ge näring ca 2-3gånger per månad under vår-sommar-höst.
tepa
Tackar och bockar, Flaxss. Nu stor dom i sydväst, men i olika rum.

Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon