|
iImorgon ska jag på Pelargonmuseie i Bodafors ,1,5 mil från Nässjö,200 olika pelargonier har de och en del av arterna får man köpa.Ville bara Tippsa om ´det fall någon drar ner på semester hit åt från Odla  kan tala om någon kväll hur det var om någon tycker det är intressant
Låter väldigt trevligt. Berätta gärna hur det var. Någon gång kanske man har vägarna förbi och då är det bra att veta.
Anki på Öland
02-06-2010, 09:06
Hihi.... tror du att det är 200 pelargoner blir du nog glatt överraskad... Hon har "257 av de cirka 300 arter (vildpelargoner) hittills kända i världen och 3 350 olika hybrider" Anki
Solstorm
02-06-2010, 09:15
Du tar väl med dig kamera så du kan dela med dig till oss
Meriona
02-06-2010, 12:59
Skulle gubben med Motti? Får han plats på hemvägen då verkligen?
Så trevligt tack för tipset  det finns ett i närheten av Göteborg också på Orust också ett trevligt ställe...
Calypso_bulbosa
02-06-2010, 16:29
CITAT (Motti @ 02-06-2010, 00:57)  iImorgon ska jag på Pelargonmuseie i Bodafors ,1,5 mil från Nässjö,200 olika pelargonier har de och en del av arterna får man köpa.Ville bara Tippsa om ´det fall någon drar ner på semester hit åt från Odla  kan tala om någon kväll hur det var om någon tycker det är intressant  Vet Du ifall hon har någon hemsida?
Jag gissar att det är den här
Calypso_bulbosa
02-06-2010, 17:12
CITAT (Alba @ 02-06-2010, 17:40)  Jag gissar att det är den här Japp! Tack,för hjälpen.
Inga från Närke
02-06-2010, 18:12
Hoppas du lagt denna tråden även i krukväxttråden för många läser inte Småprat ej trädgårdsrelaterat utan endast Småprat trädgård m.m. Borde ha hamnat där på en gång så flera ser den.
Meriona
02-06-2010, 20:22
Hur har du haft det idag, Motti! Du har väl inte förköpt dig nu? Jo det är klart att du har....  Jag är så avundsjuk!
Hon har nog inte hittat ut ur bilen än - den är säkert full med blommor.
Meriona
02-06-2010, 20:30
Och gubben fick väl springa efter kantänka...
Älskar pelargoner men numera kan vi tyvärr inte ha dem inomhus ... njuter av dem ute under sommaren. Vill också gärna se masssor av bilder från ditt besök
Nu ska jag göra alla här himmla besvikna  jag glömde kameran  kan ni tänka er va !I alla fall så låg det här musiet i en före detta Missionskyrka,265 olika Pelargoner hade hon och hon är så kallat "listad" en av två muser i Sverige.Fantastiskt intressant var det men hon var lite svår att förstå i mellan hon kommer från sydamerika och rullar mycket på orden.Men att det fanns sådana besynerliga Pelargoner !en växte i öknen Kallahari vid havet den hade vassa utskott som hon hade trimat av för ingen skulle skära sig,eftersom det blåser hårt där så välter den här Pelargonen men då växer utskotten ut och reser den upp sen söker den sig ner i sanden själv !fantastiskt  stammen såg nästan ut som en kaktus tjok ner till och smalare upptill ,tror blommorna var vita.jag det fanns hur mycket som helst som vi inte är vana att se i våra fönster :)Jag köppte i alla fall en "Kanelpelargon"den första som hittade hit till Europa 1645 ,en Thomas som är en hängpelargon med väldigt mörkt vinröda blomklasar,sen köppte jag en "A happy Tought!väldigt vackra blad röda blommor.en stor besvikelse för mig var att jag inte tänkt på att ta ut kontanter så jag fick låna pengar av min vännina,annars hade bilen varit full av sticklingar kan jag lova !men det är bara 1,5 mil härifån så jag kan åka fler gånger  hon hade en jättestor "doktor Wenerholm"en halv meter hög minst ja man kan inte berätta allt man såg,man kan åka gruppresa dit och får då fika med macka och kaka kaffe också.Jag var där med ett gäng postpensionärer så i dag var jag pensionär för en dag  men det var jättetrevligt allt samans,vi var även hos ett konstnärs par som bodde i skogen och är kända för sin trädgård har varit med i "allt om trädgård bla" båda målar tavlor och han gör keramik,de har ingen el ingen tv då förstås,lagar mat på vedspis och körde fotogenlampor,en upplevevlse !Ja det var en bra dag
Roligt att läsa om ditt besök. Synd att du glömde kameran - nästa gång blir det med kamera - eller hur.
Anki på Öland
03-06-2010, 19:22
Inte hade hon väl bara 265 olika sorter??? Det står ju i reklamen på förstasidan på hemsidan att det finns 257 arter och 3 350 olika hybrider - stämde inte det?? Anki
Hon sa att hon hade 265 sorter och att det finns 300 klart det finns hybrider men jag fattade som att inte hon hade några där ?,som sakt men hon var från sydamerika och var lite svår att förstå,attans slog just en mygga  Hon är listad sa hon och att det bara fanns två Pelargonmuseier i hela Sverige.Ni skulle bara se vilka Pelargoner det finns man blir häpen !man tror att alla ser ut som dom som finns i blomsteraffärerna men ack så fel!Jag köppte som sakt en stickling som var den första Pelargonen som kom till europa i mitten på 1600 talet,en Kanelpelargon,de första hade ganska oansenliga blommor i alla fall.Hemsidan är inte uppdaterad nyligen hon hade fått in ett anntal helt nya Pelargoner nyss.förstog att hon strävade efter att ha alla 300 sorterna:)
Anki på Öland
03-06-2010, 22:49
CITAT (Motti @ 03-06-2010, 23:11)  ................förstog att hon strävade efter att ha alla 300 sorterna:) Det är inte 300 sorter hon vill ha, det finns 1000-tals sorter av pelargoner, det hon menade är 300 arter=vildpelargoner - sådana som växer vilt runt om i världen. Hybrider är alla 1000-tals "vanliga" pelargoner du hittar i växthus, blomsteraffärer etc. Med 250 pelargonsorter skulle hon inte kunna ha ett museum, det samlar man lätt på sig under en sommar när man drabbats av pelargonfeber....  Anki
Attans var en del av er käfftar !jag har ju för böveln varit där hon har just nu 265 olika soreter annars vore hon för tjyven inte listad ,hon får nya hele tiden genom Imernet kontackter.Ni får vä låka dit själva och se då om ni ifråga sätter vad jag berättar !jag har i alla fall set alla så det så.Det finns två pelargon museier i hele sverige,ett i skåne bad jag vet !har ni varit på båda ?
Så här står det på hemsidan: "Pelargonmuseum i Bodafors startades den 1 juli 2008 och är beläget i en stor f.d. kyrkobyggnad. /.../ Pelargonmuseet inrymmer idag ca 8 000 pelargoner, varav 3 350 olika sorter och 257 olika arter av de ca 300 hittills kända i världen." Klicka här för att komma till sidan.
Anki på Öland
05-06-2010, 08:20
CITAT (Motti @ 05-06-2010, 00:35)  Attans var en del av er käfftar !jag har ju för böveln varit där hon har just nu 265 olika soreter annars vore hon för tjyven inte listad ,hon får nya hele tiden genom Imernet kontackter.Ni får vä låka dit själva och se då om ni ifråga sätter vad jag berättar !jag har i alla fall set alla så det så.Det finns två pelargon museier i hele sverige,ett i skåne bad jag vet !har ni varit på båda ? Då missade du nog tyvärr största delen av Nationalsamlingen då den består av dom tusentals Anma citerat! Förstår inte vad du menar med ".....annars vore hon för tjyven inte listad" ? Skulle det vara bättre att ha 265 än 3.600 stycken??? Mig veterligt ligger det andra museet på Orust. Anki CITAT (Anma @ 05-06-2010, 00:45)  Så här står det på hemsidan: "Pelargonmuseum i Bodafors startades den 1 juli 2008 och är beläget i en stor f.d. kyrkobyggnad. /.../ Pelargonmuseet inrymmer idag ca 8 000 pelargoner, varav 3 350 olika sorter och 257 olika arter av de ca 300 hittills kända i världen." Klicka här för att komma till sidan.
Meriona
05-06-2010, 10:01
Ja det andra ligger på Orust inte långt härifrån, men jag har fortfarande inte varit där. Än...
Allvarligt så bryr mig inte om natsionalsamlingen !jag bryr mig bara om den upplevelsen jag hade i onsdags och den upplevelsen var inte på liv och död för mig den var bara allmänt trevlig, och skitkul ,och hon är som sakt listad som en av två Pelargonmuseier i Sverige 265 sorter av 300.Det var den infon jag fick där.Förstår inte varför ni måste ifråga sätta allt jag skriver eller upplevt ,åk dit vet jag
Meriona
05-06-2010, 22:39
Jag tror inte att de misstror dig alls Motti! Men kanske att ni på den bussturen ni var på bara fick se en DEL av museet, kan det vara förklaringen?
Nä men ge er !vi såg varenda Pelargon för tjyven,det var i en nerlagd Missionskyrka i vart enda fönster stog det massor av Pelargoner.Allvarligt nu ger jag upp tänker inte ta upp det här mer  Åk dit vet jag så får ni se och höra själva.Jisses då !
Anki på Öland
05-06-2010, 22:54
CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:33)  .......265 sorter av 300.Det var den infon jag fick där......... Det är där du har missuppfattat Maria, hon har 265 arter, inte sorter, av 300. Arter betyder vildpelargoner och det är det hon har en unik samling av. Det är vad hon informerat om då, för den är något väldigt, väldigt speciellt! Vissa utav vildarna är det bara hon som har i Sverige. Utöver det har hon ungefär 3000 sorter - sorter betyder hybrider som är alla andra vanliga pelargoner, sådana som många har i sina fönster och krukor. Anki
Meriona
05-06-2010, 22:55
Men jag försökte ju bara hjälpa.... Såklart har hon en mängd hybrider/vanliga pellisar också, jag har talat med flera i Pelargonsällskapet som varit där och besökt museet. Men på er tur måste de bara framhållit de rena pelargonerna, dvs vildarterna....
Meriona
06-06-2010, 09:06
En annan möjlighet kan ju vara att det dött bort en massa för henne under vintern?  Bara en sak som slog mig när jag vattnade mina egna pellisar nu på morgonen,,,
Okej då !  får väl ge mig ,men som jag skrev var det svårt att höra vad hon sa hon bröt starkt på spanska,vad jag förstog så hade hon 265 "arter" men jag fattade som att det bara fanns 300 arter allt som allt hon hade nuss fått in nya och sa inget om att några hade dött för ´henne ,jag köppte en "kanelpelargon som jag anntar hör till de "vilda arterna"den kom till europa i mitten på 1600 talet.Vad hon sa var att Pelargonerna blommar ungefär 3 veckor för sent i år på grund av mörkret och brist på värme,hon hade blommbelysning i alla fall.hon hade en Docktor Wennerholm bla som nog var en meter hög,"moskito chockern" är en släkting av den det är väl det som kallas för Hybrid då
Anki på Öland
07-06-2010, 21:13
Japp! Arter är vildpelargoner och det finns 300 olika. Dr Wennerholm finns nog ingen som heter, antar du menar Dr Westerlund, det är en doftpelargon kallas också p.graveolens. Kanelpelargon, eller p.triste är en vildpelargon, den har jättesöta blommor!! Anki
Hmm doktor Westerlund är det ,får inte in det i huvudet !har haft en sådan men den dog:(Japp jag köppte en Kanelpelargon för att känna historiens vingslag  Köppte en som heter Tommy och en annan med brokiga blad i grön vinrött och vitt blommorna blir röda.Hon odlar alla Biodynamiskt !hon rekomderade "guldvatten" att vattna dom med , de gillar inte för mycket kväve för då utveklas bara rötterna och bladen !Blomstra var bra gödning sa hon.men jag kan ju inte påstå att hon beskärde så mycket ,verkar som hon lät dom växa hur som helst som de gör i vilt tillstånd !Jag fick se French Vanilla bloma i alla fal,gulblomande och jag har tre här med knopp nu
Anki på Öland
09-06-2010, 12:37
Kan som information tala om att jag just pratat med Maria (känner henne sen tidigare) och hon och hennes medhjälpare hade just inventerat pelargonerna till skattemyndigheterna. Hon hade runt 10.000 plantor. Av dom var ca 265 olika vildpelargoner (arter) resten "vanliga" pelargoner varav många sorter sådana som hon själv tagit fram genom pollinering. Alla stod inte framme på utställningen men ca 3000 fanns i utställningshallarna sade hon. Anki
Men vad bra att du känner henne !ja som sakt inte lätt att uppfatta vart enda ord när man har 30 Postpensionärer omkring sig som pratar hela tiden plus att hon Maria bryter ganska starkt på spanska.Jag ville helt enkelt bara berätta om min resa dit och hur jag upplevde den.
CITAT (Motti @ 09-06-2010, 18:47)  Men vad bra att du känner henne !ja som sakt inte lätt att uppfatta vart enda ord när man har 30 Postpensionärer omkring sig som pratar hela tiden plus att hon Maria bryter ganska starkt på spanska.Jag ville helt enkelt bara berätta om min resa dit och hur jag upplevde den. Jag är glad att du berättade. Jag kan ju bara gissa hur mycket vackert där finns. Nästa gång tar du med kameran eller hur.
Jag har ju några exemplar hemma nu bla en vildpelargon som kallas "Kanelpelargon"ska se hur de blir dom jag köppte så ska jag försöka lägga in en bild. Föresten inget ont sakt om Pensionärerna för dom var både trevliga och roliga  men en del hörde nog lite dåligt och pratade med varan i stället när de inte förstog vad Maria sa:) Mvh Motti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|