Full version: Lindhäck
suss100
Någon som har tips på vart man kan köpa plantor till en lindhäck? Postorder eller Göteborgstrakten. Även utomlands kan vara intressant.

Suss
Aqvakul
Tag kontakt med en riktig plantskola. De kan säkert beställa hem.
Gossen Ruda
På huvudfrågan har jag ingen aning men är linden lämplig som häckväxt? Det är ju ett träd! Det finns nog mängder med buskar/träd som är mycket lämpligare.
ingrids
Lindhäck har tidigare varit en ganska vanlig företeelse i vissa delar av Sverige och eftersom lind funkar bra att beskära är det egentligen inte konstigare än t.ex. granhäck, lärkhäck, oxelhäck etc.
Aqvakul
Lind fungerar lika bra som bok eller avenbok, men är både härdigare och oömmare...
Gossen Ruda
Innan jag skrev mitt inlägg kollade jag i Beskärningsboken och där finns ingen rekommendation att ha lind som häckväxt. Det mesta går väl.
Solstorm
Lindhäck är jättesnyggt men man måste nog tillåta dem att bli lite bredare än andra häckar. (Kom på att jag kanske skulle döpa om min alldeles egna häck till lind, den är ju lite bredare än andra häckar giggle.gif )
skogstroll
luktar sååå gott med lind wub.gif
Solstorm
Menar du min lind? giggle.gif

Håller med, lind luktar ljuvligt under lång tid på året.
skogstroll
hihi så går det när man inte läser ordentligt giggle.gif
Solstorm
Vi postade samtidigt, inte lätt att hinna läsa då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon