Pernilla & Lars
Förrå året så satte jag en Huldine och en Aotearoa i två stora krukor, jag planterade i fin rosjord och dom verkade må bra wub.gif

I år så har jag inte sett ett enda livstecken från dom? Borde dom inte ha satt fart vid det här laget?

Jag klippte ner dom i samband med att jag klippte några andra klematisar för cirka 1 månad sedan. Jag gödslade med benmjöl och la även i lite kogödsel då jordnivån sjunkit lite i samma veva. Kan jag ha gjort något tokigt?

Krukorna som jag har är i trä och har en omkrets på cirka 60cm och dom är säkert 70 cm djupa. Jag har inte isolerat dom något, kan det vara problemet? Krukorna står så att dom har morgon och kvällssol, dvs dom är i delvis skugga under de varmaste timmarna på dagen.

Kommer jag att behöva köpa nya confused.gif

smiley_small_hug.gif
Bassam
Hej
Du ska vänta lite till , kanske rötter lever och de ska komma igen. .

H:Bassam
Finn Klematis
Hej!

Krukstorleken är tillräcklig även om Huldine, kan bli 4 m., är i största
laget för kruka. Att dom inte var isolerade kan ha varit en bidragande
orsak till att dom inte har kommit. Nu till några frågor. Särade Du på
rötterna vid planteringen? klippte Du ner dom vid planteringen? klippte
Du ner dom när dom blev 1 m. höga? Svarar Du nej på dessa frågor så
förstår jag varför dom inte har kommit.
Gräv inte upp dom före midsommar.

Finn
Pernilla & Lars
Hej Finn!

För att svara på dina frågor så;

1) Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag särade på rötterna men jag tror det.
2) Jag klippte ner båda två vid plantering (efter råd av dig)
3) Ja jag klippte ner Huldine när hon var 1 meter, den andra blev aldrig så hög

Jag kan fortfarande INTE se något som helst livstecken från någon av sorterna men jag antar att jag inte ska ge upp hoppet helt och hållet ännu.

Får förmodligen inse att dom inte riktigt vill vara med och jag får antagligen köpa nya, lovar dock att från och med nu se till att isolera krukorna till vintern.

smiley_small_hug.gif

Finn Klematis
CITAT (Pernilla & Lars @ 09-06-2010, 10:49) *
Hej Finn!

För att svara på dina frågor så;

1) Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag särade på rötterna men jag tror det.
2) Jag klippte ner båda två vid plantering (efter råd av dig)
3) Ja jag klippte ner Huldine när hon var 1 meter, den andra blev aldrig så hög

Jag kan fortfarande INTE se något som helst livstecken från någon av sorterna men jag antar att jag inte ska ge upp hoppet helt och hållet ännu.

Får förmodligen inse att dom inte riktigt vill vara med och jag får antagligen köpa nya, lovar dock att från och med nu se till att isolera krukorna till vintern.

smiley_small_hug.gif

Hej!

Nu kommer jag ihåg Er. Ge inte upp hoppet.

Finn
Bassam
Hej
Bara är tips , Man kan inte förlora mycket om man isolerad alla krukor som står ute.
H:Bassam
Pernilla & Lars
I dag var jag till Söderfors och handlade en ny Huldine och sedan blev det en Star of India wub.gif

Jag har separerat rötterna, gjort en lite kupa där jag "trätt" rötterna över samt klippt ner båda så att dom nu är ca 30-40 cm ovan jord.

Denna gång har jag planterat i krukor som är isolerade på insidan med liggunderlag så nu bör det väl funka flirting.gif

smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon