perrand
02-06-2010, 09:09
Ett av barnen var i vintras på rönnsumaken som vi planterade förra året. Han böjde stammen så att barken sprack på tvären (ungefär halva stammen). Detta var på toppen av trädet. Nu har rönnsumaken börjat skjuta fint, men jag funderar på om skadan kan påverka trädet framöver. Jag knipsar hellre av toppen nu och låter trädet reparera än att förlora halva kronan när trädet väl är stort.
Vad tror ni om det?
[attachment=50618:rsumak_1.jpg]
[attachment=50619:rsumak_2.jpg]
Aqvakul
02-06-2010, 09:30
Jag kan inte tänka mig att rönnsumaken skulle ta skada av det. Jag har fått värre gnagskador av rådjur, hare och kanin på mina. Och de lever och frodas...
Det här var knepigt (intressant fall)! Bra bilder också.
Din tanke är förnuftig, men också ett relativt grovt snitt försvagar ju. Inte helt klart vad som är bäst att göra.
Jag skulle ha känt på toppen och sett ur djupt skadan gått, om det känns svagt och vingligt. Knäckskador i ung ved kan men behöver inte vara starkt försvagande när trädet växer. Det som sker är att ny ved kommer att bildas strax utanför knäckstället och omsluta det. Detta i takt med att rönnsumaken växer, dvs en "årsring" bildas strax innanför barken som en cylinder runt stam och grenar.
Träd kan inte läka söndriga delar, men omsluter dem, bildar ibland extra ved som förstärkning, försvarar sig inifrån mot angripare som svamp och baktrerier.
Om det inte känns vingligt där knäcken skett är det troligtvis bäst att låta sumaken sköta det själv. Om det känns mycket vingligt finns alternativen att staga så att den normala årsringstillväxten kan ske som stärker försvagningen, eller att skära. Men det snitt du föreslår är stort och är garanterat ett fäste för rötsvampar att jobba sig inåt och nedåt i stammen i många år.
perrand
02-06-2010, 10:32
Tack för svaren. Allt känns stabilt; veden under barken är helt oskadd. Det var bara själva barken som sprack. Det jag funderade på var ifall vattenförsörjningen uppåt kan påverkas framöver. Stammens bärighet känner jag mig inte så orolig för.
Aqvakul
02-06-2010, 11:24
Uppfattade också att det handlade om en barkskada. Så länge barken inte är borta runt om, är det ingen fara.
Försörjningen är det nog inga problem med, som Aqvakul skriver. Och under denna säsong bildas nya skikt som säkert redan nästa säsong gör transporterna helt intakta.
Hej
Du kan bygga bron ymp för att material ska försätta går mellan rötter och blad.
H: Bassam
Bassam - jag skulle vilja veta mer om bryggympar på rönnsumak. Var kan man se lyckade resultat av sådana? Hur lyckas man med de kraftiga årsskotten göra ymparna? När ska ymparna tas och sedan läggas? Visa gärna med bilder tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.