Snöflinga

Tyvärr kan jag ej bifoga bild, men skall försöka beskriva eländet crying.gif Har ett bestånd kraftiga och fina krolliljor med stora knoppar. MEN har nu upptäckt att knopparna är inkapslade i ett vitt segt hölje. Jag ser inga djur utan det sitter bara fast och vad jag förstår hindrar blommorna att slå ut angry.gif

Min fråga är alltså: Vad är detta och vad kan jag göra för att få bort eländet confused.gif
vanjalarsa
Är det vitt och ser nästan ut som vadd? Isåfall har jag faktiskt just idag lärt mig att det är spottstritar som är orsaken. Jag har också det på krolliljor. Var idag ute och sprutade med pyretrum. Jag har bara nån enstaka planta så det var överkomligt. Avvaktar och ser om det hjälper....
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Snöflinga
CITAT (vanjalarsa @ 02-06-2010, 11:52) *
Är det vitt och ser nästan ut som vadd? Isåfall har jag faktiskt just idag lärt mig att det är spottstritar som är orsaken. Jag har också det på krolliljor. Var idag ute och sprutade med pyretrum. Jag har bara nån enstaka planta så det var överkomligt. Avvaktar och ser om det hjälper....
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Jovisst ser det ut som hårt sammanpressad vadd. Men kollade på spottstrit och där står det att den efterlämnar spår som mest liknar skum och mest i bladveck unsure.gif och detta är ju hårt packat och sitter på blomknoppen sad.gif
Vad är pyretrum, något annat namn ?
Aqvakul
Pyrsol är väl det vanligaste handelsnamnet.
Dilara
Lugnt, knopparna kan vara "håriga" på vissa sorter. Se här!
Snöflinga

Ja det vore väl för väl om det vore så. Kikade på bilden av en hårig krollilja ... men det här är mer och kompaktare, tror blommorna är bautastarka om de ska orka pressa sig fram unsure.gif
Tessalia
Hur har det gått med dina krollisar?
Mina var också jättelurviga (medan de fortfarande var som en enda rätt samlad knopp) men trots allt så ser de nu strax innan blomning rätt "normala" ut så jag antar att det inte var ett problem... Jag är lite ny på liljor flirting.gif
Däremot blev jag våldsamt nervös igår när jag såg att en grön larv glatt mumsade i sig av en knopp! Larven och en polare till honom blev mos men nu är jag så fundersam på vad de var?!
Någon som vet om illgröna ca centimeter-stora racer-larver är vanliga på krollisar?
Eller hade jag bara otur?
Har försökt hitta info på nätet men det enda jag kommit fram till är att det inte är liljebaggar iaf...

//Tessan i Bjurholm
Gossen Ruda
Många växter skyddar sina blomknoppar med en massa hår så det är fullt normalt. Beträffande Tessalias larv så kan det vara många olika arter av fjärilar, steklar eller skalbaggar. Inget egentligen att oroa sig för, kolla noga och plocka. Gäller ju även för liljebaggarna men där kan man prova med myrmedel på jorden runt basen av plantorna.
Snöflinga

Nu blommar mina krolliljor så fint och jag oroade mig i onödan. Phu! Tack Dilara, det var ju som du sa fast jag var lite skeptisk ... Fantastiskt vilken hjälp man får här på Odla wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon