Full version: Vad heter växten?
Birgitta Eklund
Förra sommaren dök en okänd växt (se bild) upp i en rabatt i söderläge, styv lerjord. Decimeterhög, bladen liknar kabbeleka, roten är en pålrot. Kraftigt växtsätt, breder snabbt ut sig. Inga blommor.[attachment=50621:IMG_0186B.jpg]
Sussie F-Flower
Inga blommor? Kan det ha varit för att den var för ung?
Jag tycker annars att bladen ser ut som Praktbetonika.

Fast dom kanske är lite ludna... g.gif
Olle A
Praktbetonika tror jag inte att det är. Kanske någon viol?

Olle
Birgitta Eklund
Tack Sussie och Olle! Någon betonika är det inte, men visst liknar bladen viol. I så fall en jätte, bladen mäter upp till 17 cm från fäste till spets och är 18 cm som bredast.
Meriona
Är det möjligt - 18 cm? unsure.gif
Birgitta Eklund
Bladen är faktsikt så stora smile.gif
ingrids
Jag ser en gul vårblomma (eller hur det nu ska räknas, påskliljorna har precis vissnat) i Umeås rabatter som vars blad är misstänkt lika dem på bilden. Inte en susning vad den heter dock.
Birgitta Eklund
Ingrids!
Jag tror att du tänker på vårkrage, men det är det inte. Sådana har jag gott om. Den här växtens blad är blanka och tydligt ådrade. Stjälkarna är köttiga.
Kryddan03
När jag såg bladen tänkte jag på svalört. Men de har väl inte så stora blad som du beskriver? Eller också har du en mutant. biggrin.gif
Birgitta Eklund
Kryddan03!
Jag sökte igenom beståndet och hittade något som KAN vara en blomstängel med knopp i vardande. Förhoppningsvis får jag snart veta om det är en muterad svalört rolleyes.gif
Birgitta Eklund
Jag tror jag har kommit på vad det är som dykt upp i min rabatt! Miss willmott har varit här angel_not.gif För några år sedan hade jag en stilig silvermartorn idenna rabatt. Nu är den tydligen tillbaka smile.gif
ingrids
Åhå, hade ingen aning om att bladrosetten såg ut så men det skulle onekligen förklara pålroten. Och visst tänkte jag helt felaktigt på vårkrage, dessutom utan att komma i håg namnet ...
Kryddan03
Där ser man! Jag hade heller ingen aning om att bladrosetten såg sådan ut på silvermartorn. Trodde att den skulle vara mer taggig och rosettlik, så att säga. smile.gif
Men hittade en bild på virtuella floran och där ser man ju bladen tydligt:

Det är alltid roligt när växter man tror försvunnit dyker upp igen. Om man gillar dem alltså. wink.gif biggrin.gif

PS Missade det där med pålrot (ibland läser man selektivt). wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon