bertil@engelbert.se
02-06-2010, 12:12
Någonstans har jag läst att Pantersnigel (Limax maximus) inte är skadlig för grödan, för att den bara äter döda växtdelar. Därför har jag på senaste året låtit Pantersniglarna vara. Men i går kväll såg jag en Pantersnigel som klättrade omkring i en liten Dalia! "Vad gör den där?" undrade jag och lät den hållas ett tag, under övervakning. Döm om min förvåning när den utmed sin väg genom Dalians bladverk lämnade avbitna blomknoppar hängande!
Är inte Pantersnigeln så ofarlig som det ryktas? Eller var det bara en avvikande och onormalt glupsk individ som jag såg?
Aqvakul
02-06-2010, 12:30
Naturhistoriska riksmuséet skriver:
"Under fuktiga somrar förekommer de ibland talrikt, men pantersniglarna orsakar normalt inte några större skador på odlade växter."
PeterDeleter
02-06-2010, 13:27
Har en hel del sådana.
Läste också något förra året här på odla det som "Aqvakul" säger så jag spar dom då dom är ganska vackra. Mördarsniglar däremot.......
Red Top
02-06-2010, 16:29
På Göteborgs Naturhistoriska Museum:s hemsida kan du läsa om de vanligaste sniglarna i Sverige.
Bra läsning, om man vill undvika att döda en massa "ofarliga" sniglar i sin jakt på de spanska mördarna.
Gbg:s Naturhistoriska Museum
Snöflinga
02-06-2010, 16:35
Fast snäckorna är nästan lika glupska som "mördarna"
theseraphim
02-06-2010, 16:38
PÅ radion för några sommrar sedan var en expert med och han sa att de var lika glupska som sina spanska kusiner men de var vackrare....A well dressed killer:-)
Aqvakul
02-06-2010, 16:43
Glupskare än de "spanska" är ingen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.