Full version: växthusgrund
Tompaz
Tjooo!

Ska få ett växthus i 30-årspresent av tanten, fyller i augusti men tänkt passa på nu under semester-/pappaledighet att få det på plats när man har lite mera tid MEN hur gör man med grunden riktigt, har försökt leta både här på forumet och på google i ämnet men hittar allt från förslag på "direkt på gräsmattan" till att gräva 1m djup grund, gjuta o kostnader på 120.000kr för bara grunden... så känner mig lite vilse... tongue.gif Växthuset vi ska tänkt oss är på ca 10,5m, behöver nog inte vara vinterisolerat. Räcker det då om man gräver upp kanske 30-40cm, först grövre grus, packar, sen finare grus/sand och packar på nytt, fiberduk och sen plattor, hade ju tänkt ha plattor under hela växthuset, sen två varv med leca och sen ställa växthuset på det, då får man ju iofs även bygga trappa in/ut ur växthuset, om det nu inte är möjligt att flytta ner dörrskenorna som följer med? Så vad säger ni som vet, är jag någorlunda på rätt väg eller är jag helt ute och cyklar? tongue.gif

titti49zon6
Jag satte upp mitt 15kvm växthus för ca 9 år sedan. Grävde ut ca 50-60 cm ur backen, fyllde med ett lager grovt grus som packades . Gjorde en kant av lekablock som hade samma mått som växthusgrunden. Några cm på var sida stack ut. Sedan fyllde jag upp med sand och sedan plattor på det.
Jag lade en kraftig träram på lekablocken son jag fäste växthusgrunden i, det blir ett litet "kliv" över men inget som besvärar när man ska bära ut och in.
Jag har dragit in sommarvatten via en slang i backen och el.
Har varit helnöjd och brukar börja odla i mitten av april....bor i zon 6....och stänger i okt-nov beroende på temperatur.
Lycka till med ditt växthus.
(just nu står mitt tomt pga sjukdom, men jag ska komma igen)[img]http://www.odla.nu/forums/uploads

Här syns en del av ramen och golvet

Uppstammad Royal Oak

malo
Jag hade planer att göra ungefär som du, men när jag började gräva bort singelhögen, som låg på gården då vi köpte den, hittade jag en JÄTTE sten (eller möjligen berg).

Istället grävde vi ner 6 plint och satte reglar och lade ett snyggt trallgolv, lite större än växthuset som är 12,5 kvm. En liten sockel 45*70 byggdes till växthuset ovanpå trallgolvet.

Jag var hela tiden inne på att odla i krukor så det här blev lite "second best", men så mycket enklare och snabbare och dessutom ganska snyggt.

Vi är inte riktigt klara med växthuset ännu, men det känns som kommer bli himla bra!
Tompaz
tackar för svaren! pratade med far min och enligt honom så skulle jag måsta gjuta en ram med armering o liknande för att det skulle hålla, är dock inte säker på att jag tänker hålla med honom för jag är av den inställningen att han tror att han kan mer än vad han eg. kan tongue.gif men jag har för mig att det ska finnas nån typ av betongstenar med skåra i som man kan gjuta i? hoppas jag gör mig själv förståelig nu, men istället för att bygga ett "dike" att gjuta och armera i så skulle man kunna köpa färdiga "betongdiken" som man fyller med armering och betong?

men en helt annan fråga, är det någon som vet om det går relativt enkelt att flytta ner dörren på ett juliana växthus? För jag skulle ju som sagt vilja ha en sockel på kanske 60cm under växthuset, var och kollade på växthuset och enligt mig så borde det gå ganska enkelt att flytta ner hela dörrkonstruktionen? tongue.gif då får man ju iofs en glugg ovanför dörren men det borde ju inte vara något problem att få dit en ruta med smile.gif
kerstin z5-6
Växthus-stommen som håller ihop det hela är viktig-så att det kan röra sig vid tjälskjutning-flyta ovanpå..ialla fall här i z 5-6 där vi har MYCKET tjäle oftast-se även Tittis svar
Ang dörren skulle jag välja att lägga en ramp istället för att flytta ner dörren, särskilt på ett juliana,
rampen gör att du ändå kan gå ut o in lätt o ev ta in skottkärran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon