Pue
Gjorde ett blomland idag.
Grävde... tog väck den "gamla" jorden, hällde i ny plantjord, vattnade efter jag satt lite fröer...
Nu ungefär 6 timmar senare då jag gick förbi och kollade till det, kryllar det av svartmyror där!

Varför? O hur kan jag få väck dem smidigast utan att döda fröna?
Gunilla T
Varför?...i naturen finns massor av myror i olika kulörer och storlekar. De gör ingen skada.
Pue
Tyckte bara det va allmänt äckligt att se hela nya blomlandet röra på sej o fullkomligt krylla av äckliga myror.

Men så länge de inte är skadliga eller förstör så får de väl vara kvar då... ?

Btw "Hästmyror" e väl inte direkt bra att ha o göra me, så de kanske gör skada?
Tänkte på det du skrev om olika kulörer o storlekar... flirting.gif

O som sagt, så länge dessa små äckel inte gör nån skada så kan jag ju låta dem vara... innocent.gif
kerstin z5-6
Låt dem vara, med tanke på att du senare lär vattna dina plantor när de grott kommer myrorna inte att gilla det våta läget hur som...
Gossen Ruda
Små svarta myror som kryllar kan bara vara Lasius niger. Tidigare hette den svartmyra på svenska men numera har man lanserat trädgårdsmyra istället, namnet säger en del. Vatten är väl det bästa för då flyttar de på sig. Att få bort boet helt är närmast omöjligt, det kan sträcka sig över många kvadratmeter. Gift och bekämpningsmedel är jag normalt inte rädd för att använda men myrmedel gillar jag inte. Det är inga trevliga ämnen inblandade så jag drar mig för det längsta att använda sånt. Myrdosor är dock ok.

Tillägg: Myror har inte i trädgården att göra egentligen. Dels så dränerar de marken för de gillar torka och sen odlar de bladlöss. L. niger brukar bygga upp rör utefter växternas nedre delar och innanför har de bladlössen skyddade för fiender. Bladlöss kan även sitta på rötterna.
Bassam
Hej

Myror är farliga för växter på grun att de hjälper att skafa många insekter som lus.

H:Bassam
Pue
Det jag tyckte va "knäppt" var att jag vattnat blomlandet tidigare ju, så det var ju inte direkt torrt, plus att det var nygjort land... så de fanns ju inget bo där innan...

De var som att de älskade mitt nya land som var fuktigt happy.gif

Hur eller hur, jag hoppas som sagt de försvinner senare, och om inte - att de inte förstör blommorna som ev. kommer biggrin.gif

Tack för alla svar!
Inga från Närke
CITAT (Pue @ 02-06-2010, 18:53) *
Gjorde ett blomland idag.
Grävde... tog väck den "gamla" jorden, hällde i ny plantjord, vattnade efter jag satt lite fröer...
Nu ungefär 6 timmar senare då jag gick förbi och kollade till det, kryllar det av svartmyror där!

Varför? O hur kan jag få väck dem smidigast utan att döda fröna?

Blanda i vanligt salt i en kanna med vatten och vattan med. Du kanske får göra det några gånger, värt att prova i alla fall är ju inte farligt. Se till att det är aldrig blir torrt.
ingrids
Att vattna med salt i ett blomland är väl ändå inte bra för växterna??
Peztis
Nä, inte salt! Det är detsamma som att ta död på växterna!

Troligen så fanns myrorna lite längre ned och när du vattnade så kom de upp för det blev för blött hemma hos dem.

Tror också på att de kommer att hitta nya boställen om du vattnar rabatten regelbundet.

Annars kan du ju prova med alla de där vanliga sakerna i jorden: snus, kaffesump, kryddor... Myrorna brukar inte gilla det (sägs det) men blommorna lär göra det.
Bassam
Hej

det finns olika recept jag ska försöka visa dig:
1 att strö bryggkaffepulver mellan växter , jag ger den 80% för att de sa att Myror kan inte komma närmare kaffe träd.
2 Ättiksyra som blandad med vatten, man kan spreja mellan växter . Salt du kan inte använda .
3 skal av gurkar eller tomater .
4 Kryddor som strö mellan växt.

Tips varje recept funkar inte från första gång plus alla receptor naturliga och skada inte miljö.

Tången
HEJ !

Äntligen har jag hittat ett forum där man kan få hjälp med allehanda trädgårdsfrågor.

Har själv anlagt en ny jordgubbsplantering i en pallkrage, fick se att det kryllade av svartmyror kring rötterna. Ska försöka få bukt med detta. Två saker ska jag testa, kanel och vitpeppar. Men förstås....kaffe, som jag läste Bassam skrev kunde fungera.

rolleyes.gif
CillaM
Jisses, lite myror... inget salt eller gifter. Se till att krafsa om lite i jorden med jämna mellanrum så försvinner de, flyttar till ett annat ställe. Att vattna med salt i jorden är vansinne, tar död på allt mikrobiologiskt liv, och gör jorden obrukbar.
Bassam
Hej

Jag tycker att finns myror fällor du kan fråga efter dem på affären .

hattstugan
Vattna med SÅPVATTEN! 1 dl Gulsåpa till 10 liter vatten upprepa ngr gånger och myrorna drar till annat ställe!

Fungerade iaf här på Stackmyror förra sommaren!
varghem
Bassam... använder du ättika i blomland??? hmmmmmmm är inte det ogräsmedel om nåt och tar kål på växterna??
Bassam

Hej

Det finns ättika i affären de är inte starka och de är godkänd för ogräs bekämpning.

H :Bassam
Maj-Elén
Jag hade myror i växthuset och när jag gödslade med hönsgödsel försvann alla myror. De trodde kanske att de hade hamnat i en hönsgård, så det var bäst att packa och försvinna innan de blev kycklingmat. Instinkt?
Salt och ättika använder man som ogäsmedel och är då inte att rekommendera på de ställen som du vill odla på.
varghem
Bassam
Myror är inte ogräs....
Regina
Kanel fungerar rätt så bra. Vi använder det i uterummet och vid kökstrappan just för att det är giftfritt. Jag har läst att aska ska vara bra men det har jag aldrig testat.

Regina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon