Full version: Korsa växter?
Viktormalm
TJena jag är väldigt ny inom det här med odling och växter men till min fråga går det att "korsa" två olika plantor så att det bildas en ny sort? skulle gärna vilja veta om det går att göra så.... och isåfall hur såklart! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr går det inte att ta 2st helt olika växter och korsa dem de måste tillhöra både samma släkt och art, pollenkornen växer inte fast på pistillen ifall växterna inte är ganska lika genetiskt sett, (i några enstaka fall kan det räcka om växterna hör till samma släkt)

Du kan dock ex. ta en chiliplanta och korsa med en annan chiliplanta av samma art genom att ta pollen från den ena plantan och placera på pistillen i mitten på blomman. (OBS! Växterna bör ej vara F1 hybrider)
Viktormalm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-06-2010, 19:19) *
Tyvärr går det inte att ta 2st helt olika växter och korsa dem de måste tillhöra både samma släkt och art, pollenkornen växer inte fast på pistillen ifall växterna inte är ganska lika genetiskt sett, (i några enstaka fall kan det räcka om växterna hör till samma släkt)

Du kan dock ex. ta en chiliplanta och korsa med en annan chiliplanta av samma art genom att ta pollen från den ena plantan och placera på pistillen i mitten på blomman. (OBS! Växterna bör ej vara F1 hybrider)

aha,tack så mycket åsa. Men som jag läste någon stans här på odla så kunde man tydligen få fram nya unika plantor igenom försådd smile.gif hur går man tillväga då? så du menar att om jag har 3 olika chilisorter kan jag pollinera dem med en pensel då?

/ Viktor

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jalape%C3%B1o kan man även korsa den med en paprika eftersom det står att de är i samma släkte?
Åsa, mälardalen zon 2
Paprika och chili hör ofta till samma art också eftersom de flesta vanliga chilisorter heter Capsicum annuum och paprika heter också Capsicum annuum, (första namnet är släkten, andra namnet är arten) så ja de går bra att korsa.

Och ja du kan använda pensel, fingrar, tops eller vad du vill för att föra över pollen från en blomma till en annan.
Viktormalm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-06-2010, 20:30) *
Paprika och chili hör ofta till samma art också eftersom de flesta vanliga chilisorter heter Capsicum annuum och paprika heter också Capsicum annuum, (första namnet är släkten, andra namnet är arten) så ja de går bra att korsa.

Och ja du kan använda pensel, fingrar, tops eller vad du vill för att föra över pollen från en blomma till en annan.

tack åsa för de otroligt informationsrika svaren smile.gif !

ni andra får gärna lägga till fler idèer om vilka olika växter man kan mixa wink.gif

och även andra idèer om hur man kan få fram nya arter wink.gif
Erland
Oftast kan man korsa växter som tillhör samma släkte. I sällsynta fall kan man även korsa växter från olika släkten som tillhör samma familj. Ett exempel är Graptopetalum korsat med Echeveria. kallas för X Graptoveria.
X:et anger att det är en hybrid. Om man korsar två växter från samma släkte sätter man X:et mellan släktnamnet och hybridens namn, t.ex. Yucca x floribunda.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Erland @ 02-06-2010, 23:30) *
Oftast kan man korsa växter som tillhör samma släkte. I sällsynta fall kan man även korsa växter från olika släkten som tillhör samma familj. Ett exempel är Graptopetalum korsat med Echeveria. kallas för X Graptoveria.
X:et anger att det är en hybrid. Om man korsar två växter från samma släkte sätter man X:et mellan släktnamnet och hybridens namn, t.ex. Yucca x floribunda.

Haworthia, Aloe och gasteria är en annan där man korsat i mellan släkten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon