Hej, jag har en liten fråga. Vill anlägga upphöjda planteringsbäddar i min trädgård. Jordmånen är dålig och det är ganska stenig lerjord. Dessutom står vårt hus på hög granitgrund så jag tror att det skulle funka ganska bra proportionsmässigt om rabatterna kom lite högre upp.... Jag håller på och velar och velar om vilket material jag ska använda till rabattkanterna. Vill inte använda sten, då det redan finns alltför mycket stenläggning i trädgården. Funderar nu på torvblock, men undrar om de bara är bra när man planterar surjordsväxter? Blir jorden för sur för relativt vanliga och gammaldags perenner med torvblock som kant?
kerstin z5-6
02-06-2010, 18:54
Torvblocken är utmärkta för alla slags växter inte bara surjords, det är jordblandningen innanför blocken som avgör vilka växter som trivs.Vanliga perenner går utmärkt

Dessutom är de lättskötta fina och hållbara
Åh, det var roligt att höra. Det känns ju dessutom som det kanske smidigaste alternativet som inte kräver en massa grävande, murande eller annat........ Tack för att du svarade så snabbt. Är det något särskilt man ska tänka på när man använder sig av torvblock...... och förresten vad kostar de ungefär per styck?
kerstin z5-6
02-06-2010, 19:12
Priset varierar mkt .. sist jag handlade 32-40 kr st men det var ett tag sedan
Ja det finns en del:
grusunderlag tycker jag är bäst
1.Torvblocken bör luta lätt inåt skär dem under
2.Torvblocken bör vätas med vattenslang hela sommaren-den första-Så de blir ssm genomfuktade -annars kan rötter som söker sig in i dem dö.
3.Skär gärna till Blocken så du får en snygg överkant-görs efter det att jorden fyllts på
4.Fyll bra mkt mer jord än upp till kanten
Den sjunker undean.. 20- 30 cm + är bra
Sätt backnejlika, Saxifraga och liknande på eller strax bakom blocken i innerkant o låt dem välla över kanterna
Lycka till[attachment=50632:53gx8a14...345gggk6.jpg]
Tack snälla du för bra information och för att jag fick en inspirationsbild!! Det uppskattar jag verkligen!
mamamaggan
02-06-2010, 20:14
Kapar tråden lite. Vi var och kollade på öppen trädgård i helgen . I båda de trädgårdarna vi var i så hade man använt torvblock i kanterna. Jättefint !
Nu till min fråga: Kan man klyva ett block i två delar och de håller ändå jorden på plats eller blir torvblocket för lätt då ?
Gunilla T
03-06-2010, 08:06
Hej mamamaggan!
Svårt att svara på, det går relativt bra att såga i blocken. Vi sågar alltid, dels för att passa in dem i varandra (inga glipor) dels för att försöka bryta exakta räta linjer. Det blir snyggare tycker jag iaf, om de inte är helt raka. Troligen förkortar man livslängden något om man delar den i alltför små bitar.
Det går ju att slå ner järnpinnar för att stadga upp lite grann och även variera med inslag av någon större sten - det mjukar upp.
Det som är viktigt är att man inte har en gräsmatta i direkt anslutning till blocken så att gräset börja växa in.
mamamaggan
04-06-2010, 19:12
Tack för svaret . Då provar vi oss fram när det blir dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.