Full version: Så ökenros
Emily
Jag har nu planterat mina små ökenrosfrön men är lite osäker om jag har gjort rätt. Man kunde antingen sticka ner ena änden eller lägga dom horisontellt. Jag la dom horisontellt men känner mig lite osäker på en sak. Ska jag inte täcka över dom med jord?
kentbra
Det är viktigt att komma ihåg att vid förökning med frön kan sortegenskaper hos blommorna försvinna!
De finns inga fröäkta färgvarianter uta Adenium, *Utan alla är F1 hybrider.
Förökning med frön används främst för att få nya hybrider och för att ha en växt att ympa på.
Dock inget ont sagt om ursprungstypen. De har stora rosa blommor med kjus mitt.
Före planteringen rekommenderas det att blötlägga frön i 2-4 timmar i varm fuktig blandning.
Frön planteras i en lätt fuktig blanding som består av sand, perlit/vermikulit och krossad träkol. pH-värdet på denna blanding är i stort sett neutral (pH=7).
För sur mark (blomjord etc) hindrar frön från att tränga igenom den.
Frön gros vid en temperatur på inte lägre än 24 ºC och stark belysning. Den optimala temperaturen för groprocessen är 28-35 ºC. Vid tillfredställande förhållanden kan de första skotten komma redan efter 3-15 dagar.
Adeniumfrön kan inte förvaras under en längre tid (inte mer än 6-8 månader), men de har oftast en hög grobarhetsprocent (från 80 till 100 %)..
Vid groning av frön i temperaturen under 22-24 ºC och alltför blöt substrat sjunker grobarhetsprocenten avsevärt (till nära 0) och tiden det tar för de första skotten att komma fram ökar.

Sammanfattning: Håll dem varmt. 25 till 30grader och inte för blött.

01 ADENIUM ARABICUM.JPG.JPG

Bilden visar 3 år gamla frösädda Adenium arabicum

Kent
Emily
Tack det mesta av detta stog i såbeskrivningen, men jag hittar inget svar på min fråga i ditt inlägg. Ska det vara jord över fröna eller inte?
Gertie
Jag sådde för en månad sedan.
Jag la också mina horisontellt och strödde någon mm jord över.

5 dagar efter sådd såg det ut så här:

Ökenros 5 dagar efter sådd 1686.JPG

10 dagar efter sådd:

Ökenros 1689.JPG

Och nu efter 1 månad ser de ut så här:

Ökenros 1725.JPG

Ökenros 1730.JPG

Det verkar ju inte som om jag har gjort så mycket fel.
Är ganska nöjd.

Har köpt fler frön på EBay, som jag får nästa vecka. tummenupp.gif
Emily
Det har gått en vecka nu och ingenting sticker upp än. Var lite orolig och pillade upp ett frö och upptäckte att en liten krok bildats på fröet och det översta skalet hade lossnat. Jag tar det som ett gott tecken och ger inte upp än. Hoppas de får extra fart när jag flyttar hem på fredag där de kan få stå i uterummet.

Det som oroar mig lite är att det inte är någon kondens på insidan av plasten.
Jag vattnade jorden dagen innan jag planterade fröna så det inte skulle bli för blött. Jorden är fortfarande fuktig så har inte vattnat något sen dom planterades.
Emily
Lycka! Två av de åtta fröna har nu kommit upp med små gröna stjälkar. De trivs väldigt bra i sitt nya fönster och det var gott om kondens på plasten under dagen.
aldo
confused.gifBehöver man blötlägga dessa frön ?
Gertie
Japp. 2 - 4 timmar.
aldo
Tack för svar Gertie .
thanks.gif
Emily
8-10 timmar stog det i mina anvisningar jag fick med. Men gärna längre tills de sjunkit. Jag orkade inte vänta så länge men de låg i ca 24h.
Gertie
De sista jag sådde tog 4 dagar på sig för att gro,
så det funkar tydligen vilket som. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon