Rumpmasen
02-06-2010, 21:22
Har tänkt anlägga en rabatt framför vårt faluröda hus, men är totalt novis på detta, så jag mottager gärna hjälp, tips och förslag på vilka växter som kan passa och hur dom ska placeras.
Det är sol från morgon till kanske 12-13 på dagen, zon 4.
Närmast grunden och ca 50 cm ut tänkte jag lägga kullersten.
Rabatten ska alltså vara där skottkärran står och längs hela gången som syns på bild.
[attachment=50649:P1030635kopia.jpg]
Sofia H
03-06-2010, 08:18
Vilket vackert hus! Jag skulle nog börja med vita blommor, det känns som "ett säkert kort". Riddarsporrar, pioner, vita påskliljor och sådant. Kanske funkia med vitbrokiga blad? Har inte koll på hur mycket sol de här arterna behöver, men det borde räcka till, eller vad säger ni andra?/Sofia
skogstroll
03-06-2010, 08:43
jag har också ett falurött hus, och även om jag tycker prydnadsgräs, bambu mm är jättefint så är det ju inte riktigt på sin plats känns det som. Det som bäst smälter in tycker jag är fingerborgsblommor, anisört, kryddväxter, aklejor, stockrosor mm lite torpaktiga blommor som är ganska höga. Fast ibland åker det ju med lite annat

.... men som sagt det beror ju på vad man har för smak
Gunilla T
03-06-2010, 09:05
Rabatten är ju inte så stor så jag skulle undvika allt som gör den tung och prålig. Om du tänker sätta kullersten invid huset så skulle jag fortsätta utveckla den tanken. Några stora stenar i rabatten som mjukar upp den strama linjen mot huset och gången.
En mycket sparsmakad rabatt skulle jag göra , gärna med städsegröna växter. En krypen som håller ett miniformat, någon pelarformad barrväxt som inte blir större än max 1 meter för att lyfta rabatten lite på höjden och några små stenpartiväxter som får blomma. Därefter på med grus på hela rabatten så det täcker jorden och framhäver växterna.
anki/ronninge
03-06-2010, 09:10
lite mörkblå luktvioler som blommar i april-maj i framkanten, som gärna frösår sig och du får fler.
och varför inte pioner i rosa vitt! och prydnadsgräs gärna i silver som bryter av!
riddarsporrar finns i olika nyanser och blåklint, den stadiga varianten som slipper rasa ihop.
tycker det räcker med blommor, det blir lätt plottrigt med för många sorter i en rabatt.
lycka till!!
kerstin z5-6
03-06-2010, 09:14
Håller med föregående -alla har olika smak och man ska ta det man tycker om , men jag är också för det lite mer torpromantiska "cottage" stuket till falurött
Om man väljer några av dessa blommar det i Z 5 Dalarna från vår till frost
Stockrosor,Klockor tex Mjölklocka , Riddarsporrar,Astilbe,Flockel,höga, medelhöga Pioner,vita löjtnandshjärtan, valllmo,Låga Hosta,Akleja av sorten flabbelata är mkt låg, glöm inte vårlökar!
[attachment=50661:2xwl28uq...20i4p57l.jpg]
[attachment=50662:gallery_...23_18148.jpg]
[attachment=50663:c0lot023...r6tns20d.jpg]
[attachment=50664:d07cvv1o...c9ipo76a.jpg][attachment=50665:gallery_...23_24952.
jpg]
Rumpmasen
04-06-2010, 17:38
Tack för svaren! Och tack för berömmet Sofia H!

Finns ju hur mycket växter som helst att välja bland. Men vi funderar på att ha rätt mycket som blommar i vitt och blått och en del marktäckande typ krypen, kanske Klotthuja och liknande. Vill också att det ska vara lättskött, rensa ogräs är ingen höjdare.
Kollade själv på en vit buskros, vita pioner och vit löjtnantshärta bland annat.
Har ni mer tips, gärna på blått vitt och marktäckande så skriv gärna det.
kerstin z5-6
04-06-2010, 17:58
Nävor finns även vita de skuggar marken bra, välj halvhöga sorter ca 30-40 cm-s.k marktäckare på 5-10 cm blir bara invaderade av ogräs.
Både blåbladig hosta och bergvallmo( meconopsis) gillar läget med morgonsol och inte för hett på em.
Välj en någorlunda skuggtålig ros för det läget
Keep it plain...
Rabatten får underordna sig och komplettera huset. Vitt och blekt rosa är vackert. Stark rosa rekommenderas ej!
Rosor
Stockrosor
Krollliljor
Vit löjtnanthjärta
Malva någonting heter en blomma som finns i vitt och ljusrosa.
Undvik giftiga saker om ni har barn.
Orkidétjuven
08-06-2010, 02:12
Jag skulle valt ormbunkar och funkior gör det lummigt och grönt.
Fingerborgsblommor, rubeckior, lupiner, prästkragar.
Välj gärna arter som lockar till sig fjärilar och sådant för att öka den biologiska mångfalden
Rumpmasen
10-06-2010, 23:28
Nu är växter beställda!
Dessa blev det:
SNOWDRIFT Easy Elegance 1-PACK
THUJA 'Golden Tuffet' 1-PACK
KRYPEN 'Limeglow' 1-PACK
ALUNROT 'Silver Scrolls' 1-PACK
JAPANSK MALÖRT/ KRYPMALÖRT 1-PACK
VIT LÖJTNANTSHJÄRTA 1-PACK
VIT MYSKMALVA 1-PACK
JAPANSK AKLEJA 1-PACK
BLÅ KARPATERKLOCKA 3-PACK
VIT KARPATERKLOCKA 3-PACK
PRAKTVERONIKA 1-PACK
KRUSASTILBE 1-PACK
BLÅ MOSSFLOX 1-PACK
VIT MOSSFLOX 1-PACK
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.