sarapp
Finns det någon som har en aning vad det är som äter? av min sallad och sedan drar med sig den ner i jorden. När jag kommer ner till mitt land efter en dag borta så syns bara toppen på salladsplantan.

vad kan det vara för något och hur får jaf bort det?

Har haft myror i landet. kan det vara dom. men dom äter ju inte sallad, eller?

snälla någon, vore gott med lite fårsk sallad på mackan...
Gossen Ruda
Bladskärarmyror kanske? rolleyes.gif Fast de finns inte i Sverige. Jag misstänker daggmask om du inte ser något stort hål.
Margith
Är du alldeles säker på att salladen 'dras ner' i jorden?
Det är inte så att jorden stiger?
Jag ser hur konstigt det här ser ut i skrift flirting.gif ,
men jag tänker genast på när jag tyckte att mina jordgubbsplantor försvann ner i backen.
När jag hade inspekterat dem några dagar insåg jag att jag hade ett gäng myror, som med blixtens hastighet, byggde små myrstackar runt varje planta.
Min första tanke var alltså att någon/något drog ner plantorna i backen, det såg mer ut som jord än myrstackar runt plantorna. Men det var definitivt myrorna som var boven ranting.gif
Peta lite i jorden närmast dina salladsplantor så ser du om jag har rätt.
sarapp
Det är verkligen så att salladen blir ner dragen i jorden. När jag rör salladen så lossnar den och då kan man se att rötterna är borta och bara toppen på blasten som är kvar.

Men om det är daggmask så finns det väl inte så mycket man kan göra åt det, eller?

Kan det vara larver i jorden?
Åsa, mälardalen zon 2
All min första sådd av sallat (+spenat och en del annat) åt harkrankslarverna upp, de brukar börja med rötterna. Jag har aldrig haft såhär många iår något tidigare år, jag har rotat igenom jorden och dödat dem och sått nytt så nu får jag väl hoppas att jag får något att skörda
Gossen Ruda
CITAT (sarapp @ 03-06-2010, 21:43) *
Det är verkligen så att salladen blir ner dragen i jorden. När jag rör salladen så lossnar den och då kan man se att rötterna är borta och bara toppen på blasten som är kvar.

Men om det är daggmask så finns det väl inte så mycket man kan göra åt det, eller?

Kan det vara larver i jorden?

Kan så vara. Rota igenom jorden och se om du kan se något. lLrver brukar inte röra sig så mycket medans daggmaskarna kan dra sig neråt en bit.
Bassam
Hej

I alla fall du kan se inom jorden och kolla vem som gör det.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon