Full version: Kan smultron trivas
katah
klarar smultron att växa i samma jord som blåbär ?

Dom skulle passa fint runt buskarna som marktäckare.
theseraphim
smultron brukar växa var man än planterar dem men däremot kan skörden bli olika.
ingrids
Annars kan du testa med allåkerbär, för visst menar du amerikanska blåbär som vill ha ungefär rhododendronjord? Man behöver både han och honplantor och de blommar i rosa med dragning åt blått. Jag fick aldrig bär på mina, men det berodde antagligen på att de bodde på en balkong. Bildar revor och sprider sig glatt och villigt.
katah
Det är nämligen så att området under amerikanska blåbär ser inte vårdat ut,
och jag har överskott av smultron på annat håll flirting.gif

Snart är alla andra planteringar klara, så då tar jag tag i smultronen !
fuchsian
CITAT (katah @ 03-06-2010, 19:09) *
Det är nämligen så att området under amerikanska blåbär ser inte vårdat ut,
och jag har överskott av smultron på annat håll flirting.gif

Snart är alla andra planteringar klara, så då tar jag tag i smultronen !

Hej alla blåbär! Jag har satt 2 amerikanska blåbärsbuskar på sin plats, men det blev väldigt glest mellan dom, så jag hade några småbetunor övers, så jag satte dem lite runt om den planteringen. De är ju ettåriga, så till hösten kanske har mina blåbär tagit sig. Nästa sommar tar jag som det kommer och hur mina blåbär har tagit sig.
Vet någon om man kan toppa blåbärsbusken? Den ser lite vissen ut och har blommat över, så det blir inga bär i år. Tacksam, om någon har mer erfarenhet, dessa är mina första, och saken var den att de var i sina köpkrukor lite för länge innan jag fick odlingsbänken gjort ..... nån som vet? flirting.gif ... fuchian
katah
Toppa inte Blåbär !!

den ska klippas så här:

man tittar ett gren som grenar sig ,
om någon sidogren börjar konkurrera med huvudleden och blir 50% - lika tjock som huvudleden,
DÅ ska man klippa den sidogren för att föra växtkraften till huvudleden.
Den sidogrenen ska klippas så här :
man kan lämna 1-2 knoppar kvar .
Det är VIKTIGT att tänka att om du klipper efter en knopp nr 3.
dör knoppen under klippningen , så den grenen kommer att växa vidare från knopp 2 och
allt över den tynar bort.
Då kan man planera klippet så man kan spara en knopp som växer utåt från busken ,
annars grenar den inåt.

Om man klipper bort sidoskottet nära stammen dör huvudstammen istället,
Lite komplicerat att förklara. Hoppas att du hängde med.

Ge mycket vatten ,MYCKET varje vecka 10 liter / planta kanske två gången om det är torrt.
Den etablerar sin rotsystem första året, så allt kraft ska gå neråt.

oddiblogg
hej

Jag har ett bärland. tre buskar blåbär och resten smultron. Smultronen växer riktigt tätt intill bläbären. Förra året fick vi riklig skörd av alla sorter. I år blommar det extremt så jag hoppas på storskörd. Tror det fungerar utmärkt med denna kombination!
katah
CITAT (oddiblogg @ 05-06-2010, 21:19) *
hej

Jag har ett bärland. tre buskar blåbär och resten smultron. Smultronen växer riktigt tätt intill bläbären. Förra året fick vi riklig skörd av alla sorter. I år blommar det extremt så jag hoppas på storskörd. Tror det fungerar utmärkt med denna kombination!

yes, då gör jag säkert så, det tar bara lite tid innan jag är där.
Måste plantera allt förkultiverad först ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon