nilla
Jag har planer på att bygga en fristående spalje som avdelare. På den tänkte jag spaljera ett persikoträd samt vin. Längd cirka 5m, höjd ca 2,5. Men vilka dimensioner och mellanrum behöver jag ha på virket?
Hade tänkt en ram, och 5 kraftigare lodräta stolpar som gjuts ner - räcker
7x7 cm? Övriga spaljeer jag har är av armeringsmatta, kan det funka här eller är det för vekt för att spaljera träd? Om det är för vekt, hur tätt bör jag sätta rutnätet av list? ...och dimension på listen?
... sen ska det ju helst bli hållbart också smile.gif

Många frågor blev det - men om nån har tips och erfarenhet av liknande projekt är det toppen!

Gunilla
Ingrid på Västkusten
Hej Gunilla,

Ähum jag tänker 'på andra hållet' d v s hur tätt vill Du ha spaljen.....armeringsmatta är definitivt för vekt om dte är 'bara' armeringsmatta Du tänker på.
Vilken zon har Du?
I persikoträdsvarianten hade jag nog byggt ett plank istället för att detta ger en sådan enorm fördel för odling av just ett sådant träd. Bästa instruktionerna jag ahr sett för spaljeeodling finns i boken 'Nya Beskärningsboken' som på www.adlibris.se inte kostar en hel förmögenhet helelr och är ett mkt bra referensverk för vidare beskärning och uppbindning.

Sedan vill Du ha ett vin med -> man kan spaljera å odla vin på en mängd sätt så där är det mkt svårt att ge Dg några goda råd. Man startar ju medatt bygga stocken först så det tar ju några år det med. Man kan forma den lit ehur man villockså jag har sett variantter där man bygger en stock upp till 1-1,5 meter å sedan släpper fram grenar/lianer.

I spaljeväg om Du inte gör/vill ha ett plank så hade jag nog startat med att få ner stolparna i backen - tänk på att det behövs en stadig påle/pinne för persikans stam också. Tvärslårna kan vara lite klenare - jag hade andvänt stängseltråd av grövre sort för det. Men jag antar eftersom det skall bli en rumsdelare att det är därför du vill ha grövre rutverk s a s?

Jag håller också på just nu med 'sånt' i trädgården även omjag har valt äpple. Det dumma med persikoträden i handeln är att de oftast är beskruna för att ha en stam så antingen måste Du köpa ett spö elelr så ta ett stamträd och skära ner det å få det att bryta på nytt om Du inte har fördelen att få tag i ett persikoträd ämnat för spaljering. När det gälelr vin så är det nog inte en god ide att blanda de estniska druvorna med persika då det är helt olika krav på jorden, utan en 'vanlig' druva är nog ett bättre val.

Ja det avr mina funderingar så långt i alle fall.

Hälsar ingrid
nilla
hmmm... ja, det är nog i första hand rumsdelare jag har funderingar på. Sen att jag tänkte persika är nog mest för att det vore kul att testa.
Trädgården är i zon3 och Stockholm. Om jag minns rätt tror jag Zetas brukar ha persikor för spaljering så det borde funka.
Ett plank blir för tätt fast kanske det blir för dragit på fristående spalje för persika? Var ett tag inne på tanken att göra en "dubbel" - dvs, regelverk på båda sidor om en kraftig stomme och ha något annat på skuggsidan innan trädet vuxit till. Fast kanske en klematis eller liknande snor för mycket näring från trädet? Bra poäng med druvan och jorden, så långt hade jag inte tänkt.

När jag tänker armeringsmatta tänker jag den i en ställning av trä. typ roskuren jag redan har - fast jag är osäker på hur tätt jag behöver sätta listen för att få det stadigt. Vet inte riktigt hur tät jag vill ha väggen heller , det är ju en liten trädgård 360m2 och den blir ju ganska stor så den får väl inte vara alltför tät så det ger ett för tungt intryck. Vad har du valt för lösning för ditt äpple?

Gunilla
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag tänkte göra något som liknar Din roskur fast trädet är liksom i mitten av roskuren åsså ingen överliggare alls. Trådar där man binder upp grenarna.
Hmm fast jag kan ändra mig. Är hemskt inne på en spindelträdshäck såsom beskrivet i Nya Beskärningsboken.
Aha Du bor i zon 3 - å Du känner till att även Frost får krussjuka trots påståenden om att dne är motståndskraftigare? Tänkte mest att när man satsar på spaljeer så är det sådan tid som krävs innan det börjar likna något å så är det så hemskt om någe sådant dyker upp och man itne visste om. Jag ahr själv valt en del äpplen somju är känsliga för sjukdomar men jag har ju ett guldläge för dem - skyddat å så.

Just glesigheten på spaljeen gör mig lite fundersam, önskar fler ville g input här då jag själv inte har så mkt erfarenhet längre. Det är häftigt med rumsdelare av olika slag!

Hälsar ignrid som skizzar vilt på 'sin' uteplats just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon