Solstorm
http://blogg.aftonbladet.se/helleklein

"Sveriges radio följer upp Aftonbladets krav på ekonomiska sanktioner mot Israel och bojkott av israeliska varor. Jag och den liberala debattören Johan Norberg ska diskutera frågan i P1 morgon klockan 7.20 i morgon bitti.

UPPDATERING: Radiodebatten är flyttad till 8.15"

Vi är många som undviker israeliska varor nu.
Gillan
Ska jag absolut lyssna på tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Gillan @ 03-06-2010, 08:05) *
Ska jag absolut lyssna på tummenupp.gif

Jag också...
*Stintan*
Me tooooo... tummenupp.gif
Solstorm
Nog lät den där Jonas lite skakad ändå och han kom ju med argument som inte håller. Bullshit om att israel skulle vara en demokrati. Vad hjälper de om de har val om de flesta är överrens om att förtrycka palestinier. Hans jämförelser med andra länder höll inte.

Jag har trott att jag nästan har varit ensam om att undvika varor från israel sedan många år. Det gläder mig att vi tycks vara många fler än jag trott. Helle Klein gav hopp om att det spelar roll det vi gör. Och nu blir vi fler.
netha
Missade eftersom jag låg och sov vid den tiden, men sr brukar man kunna lyssna på webben också...
ska leta.
Ralf
Läs och lyssna

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3748759
Gillan
Och hamnarbetarna har sagt sitt tummenupp.gif ( nu brukar jag normalt inte lägga nån vikt vid AB:s skriverier, men denna gång blev det så )

http://blogg.aftonbladet.se/helleklein
Solstorm
rose.gif All heder åt hamnarbetarförbundet!
vitavargen
I princip är jag emot ekonomiska sanktioner även mot länder med värsta politiska system. Detta beror på att alla ekonomiska saktioner har hittills drabbat de sämst betalda hårdast. De som är högavlönade eller äger massa, märker inte så mycket. De som är sämst avlönade märker redan första dagen med högre priser.

Ransoneringar brukar vara det embargobelagda landets första ekonomiska åtgärd. Statliga priser införs i extrema fall. Men varor finns till marknadspriser ( mycket högre priser). vem som helst kan inte köpa dem.

1990-talets FN-sanktioner mot Irak resulterade i 500.000 döda barn i Irak. Dåtidens vicepresident i USA bemötte den kritiken genom att titta bara på journalisten som ställde frågan.

Om vi står på de lägst avlönades sida borde vi försöka med en politisk sanktion ( t.ex. att via FN dra alla/många länders ambassadpersonal ut ur Israel för en månad).

Vet att carl Bildt motsatte sig den lösningen i Lund i början av veckan. Vi kan trycka på att den blir lösningen istället för en ekonomisk embargo. Regeringen i Israel borde vi bestraffa och inte de sämst betalda.
Solstorm
Om du menar de sämst betalda i Israel så har ju de också rösträtt. De kan ju välja en mindre krigisk regering.
vitavargen
CITAT (Solstorm @ 06-06-2010, 09:55) *
Om du menar de sämst betalda i Israel så har ju de också rösträtt. De kan ju välja en mindre krigisk regering.

Först får jag säga att hamnarbetarnas beslut är ett internationellt human vilja till att bry sig om människor i världen. För denna vilja borde de applåderas dagligen.

Sorten av åtgärd mot Israel har jag tagit upp här och inte hamnarbetarnas vilja till kamp mot orättvisor i världen.

Embargon kommer att slå mot de sämstbetalda. De måste spring mer för att klara dagen. Det blir mindre fritid för att tänka på politiken och köra bort de blodtörstiga Rabinen. Om hamnarbetarna hade sagt att alla last till och från Israel kontrollerar vi för att hindra vapen till Israel, skulle varit nåt annat. Politisk tryck på Israel behövs för att göra världen säkrare.

Samtidigt får vi tänka på hela 1900-talets andra hälft. Israel, Sydkorea och Sydafrikas Apartheid har varit de länder som inte vuxit på ordinariesätt. I dessa länder har pumpats in stora summor av dollar för att hindra deras kollaps samtidigt hjälpa de att sköta de uppdragen som de haft regionalt. Israel är inget vanligt land. Staten Israel kommer inte få ekonomiska svårigheter. Världsbanken, USA och EU behöver Israel för sina regionala politik.

Med tanke på allt detta är det motiverade att ta till politiska åtgärder mot Israel. Bara på detta sätt försäkrar vi oss att vi inte försvårar livet för de sämstbetalda i Israel.
Solstorm
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 10:19) *
Bara på detta sätt försäkrar vi oss att vi inte försvårar livet för de sämstbetalda i Israel.

En inrikes fördelningspolitisk fråga. Israel lägger enorma summor på vapen och krigande. USA kanske tröttnar på att betala någongång. De har ju dålig ekonomi själva eftersom de lägger ofantligt massa miljarder på sitt krigande världen över. Det finns så många snorrika länder som låter berfolkningen lida när de lägger pengar på krig. Visst är det synd om många individer men jag känner ändå ingen större medkänsla med de länderna.
vitavargen
CITAT (Solstorm @ 06-06-2010, 11:16) *
En inrikes fördelningspolitisk fråga. Israel lägger enorma summor på vapen och krigande. USA kanske tröttnar på att betala någongång. De har ju dålig ekonomi själva eftersom de lägger ofantligt massa miljarder på sitt krigande världen över. Det finns så många snorrika länder som låter berfolkningen lida när de lägger pengar på krig. Visst är det synd om många individer men jag känner ändå ingen större medkänsla med de länderna.

De som bestämmer i Israel är inte de sämstbetalda. De som fördelar resurserna är inte de sämstbetalda. De som dödar människor är inte de sämstbetalda.

De sämstbetalda har också relation till israeliska fredsaktivister. Vår aktion borde hela tiden vara siktade mot att stärka de krafterna i Israel som står för världsfreden.

Vi kan sätta de blodtörstiga krigsälskarna på plats både i Israel och i andra länder, men det är viktigt att vi siktar våra aktioner mot de och inte kollektivt bestraffar hela samhället.
Solstorm
De sämst betalda har också rösträtt. Det är ju absolut ett bättre sätt än att använda vapen. Det är ju också något som varje individ kan välja själv att avstå från att köpa varor från israel, det kan vi göra långt innan det bestämms på högre ort.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon