Orkidétjuven
För er som inte vet vad arbor day är för ngn dag kan jag förklara att det är en internationell helgdag som bland annat firas i Australien, USA, Mexico, sydafrika, tanzania, japan, filipinerna mfl. Grupper eller enskilda personer uppmuntras att plantera träd. Arbor Day bildades av J. Sterling Morton i delstaten Nebraska år 1872.
Nåra av länder som deltar. Tråkigt nog inte Sverige så vitt jag vet.
Så välj ett ovanligt svenskt eller hotat träd, buske eller växt ocg ge er ut och plantera. Nu på lördag biggrin.gif

Läs lite mer här smile.gif
http://www.arborday.org/

* 1.1 Australia
* 1.2 Belgium
* 1.3 Brazil
* 1.4 Cambodia
* 1.5 Central African Republic
* 1.6 China
o 1.6.1 Republic of China (Taiwan)
o 1.6.2 People's Republic of China (Mainland China)
* 1.7 Costa Rica
* 1.8 Egypt
* 1.9 Germany
* 1.10 India
* 1.11 Iran
* 1.12 Israel
* 1.13 Japan
* 1.14 Kenya
* 1.15 Lesotho
* 1.16 Republic of Macedonia
* 1.17 Malawi
* 1.18 Mexico
* 1.19 Namibia
* 1.20 Netherlands
* 1.21 New Zealand
* 1.22 Niger
* 1.23 Philippines
* 1.24 Poland
* 1.25 Portugal
* 1.26 South Africa
* 1.27 South Korea
* 1.28 Sri Lanka
* 1.29 Tanzania
* 1.30 Uganda
* 1.31 United States
* 1.32 Venezuela
Solstorm
All trädplantering är ju av godo. Måste det vara någon ovanlig eller hotad sort? Säkra och enkla träd är ju också viktiga för miljön. Jag kan inte komma på någon hotad eller ovanlig sort jag vill ha, men jag planterar ofta vanliga träd och då får jag väl plantera ett på lördag också.
Orkidétjuven
funkar nog minst lika bra med vanliga träd med smile.gif Jag var lite stressad så jag hann inte skriva allt jag tänkt säga tongue.gif
ängsvädd
Tack för info om arbor day - har aldrig hört talas om det tidigare smile.gif Får se om jag kan planera något litet träd smile.gif
Huggorm
Alla anledningar till att planteras träd utnyttjas tacksamt smile.gif
Orkidétjuven
Någon som fick ngra träd eller så utplanterat?
Huggorm
Jo, jag planterade ett, men inte för att det var just den dagen för det hade jag glömt bort biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon