Skruttis
Häromdagen var vi till Göteborgs botaniska trädgård (vi besöker den några gånger varje år) och till min sorg så hade hela parken förvandlats till en stor lekplats.
I örtagården hördes vrålen från frisbeekastande och bollspelande barn (och föräldrar)nere på gräsplanen. Klippträdgården var någon form av hinderbana till skrikande och stojande barns stora förtjusning. Småplantorna fick huka sig och de exemplar som letat sig under kedjorna fick stå ut med att bli nertrampade. Många namnskyltar hade rakats lös och låg på gångarna.
Att försöka sig på en normal konversation i caféet var inte till att tänka på.

Att jag inte gillar det här är väl uppenbart. Jag föredrog när entusiaster och andra vandrade omkring i relativ stillsamhet. Barnen lekte på de lekplatser som arrangerats samt lite stillsammare lekar på gräsplanerna och skriken hördes inte över hela parken.

Vad tycker ni andra om det här? Är det helt rätt att låta barn leka bland dessa sällsynta plantor? Är det ok att vissa exemplar förstörs?
Ska vi acceptera att hela botaniska parken har blivit lekplats?
Ska vi andra som inte gillar detta smyga iväg och försöka hitta en ny plats för lugn och ro?

Åsikter inhämtas gärna!
Solstorm
När jag har varit där så brukar det vara lek och stoj på gräsplanen, men jag har nog aldrig sett någon som härjat runt på andra ställen. Det är nog viktigt att det är öppet för alla men kanske det behövs skyltar för föräldrarna så de kan tala om att det är viktigt att vara rädd om växterna. Ofta blir jag trött på föräldrar på många olika platser som låter sina barn härja vettlöst utan att säga till dem.
Meriona
Jag var där på klämdagen. Jag upplevde inte några stökiga barn, visst fanns där en hel del barn eftersom det var en ledig dag för de flesta, men de lekte på gräset och det tyckte jag bara var mysigt. Restaurangen var jag inte inne i, det var alldeles för lång kö i min smak.

Kan du haft otur Skruttis och kommit en dag när det var många förskoleklasser på utflykt? Bara en tanke... Eller så var det jag som hade tur istället...
Orkidétjuven
Jag har aldrig sett ngra barn springa omkring i övriga parken än själva lekparken och jag brukar vara där två ggr i månaden iaf. Eller innan jag flyttade nu för ett år sen.

Men om det nu händer att barn springa över planterade växter så är det INTE pkay.
Bättre skyltning och pli på föräldrar och lärare!
Myosotis
Har aldrig varit där men nej, det är inte okej. Jag betalar hellre lite inträde och får vandra i lugn och ro.
Piccante
CITAT (Myosotis @ 03-06-2010, 14:10) *
Har aldrig varit där men nej, det är inte okej. Jag betalar hellre lite inträde och får vandra i lugn och ro.

inträdet till botan är frivilligt. Men jag kan inte garantera att det blir lugnare för att du lägger en tia i bössan giggle.gif

Myosotis
Nej, det måste nog gälla alla för att det ska funka..
Skruttis
Det var kul att höra att det verkar vara en engångsföreteelse, det vi råkade ut för.

Det var ett par grupper skolbarn där men de var de lugnaste av alla barn. De som stojade var "vanliga" familjer.
Jag har för mig att det står på skyltar att t ex bollspel inte är ok, men tydligen bryr sig en del föräldrar inte om det, tyvärr.

Tycker det vore jättetråkigt om inte alla kan samsas utan det ska bli en ren lekpark. Mångfalden som botaniska fått ihop är ju helt unik och vi är många som är väldigt glada för att den finns. Inte minst som inspiration för våra egna trädgårdar.

Nu hoppas vi på ett trevligare besök senare i sommar.

Tack alla för era svar. thanks.gif
Meriona
Ja hoppas verkligen att det är lugnare nästa gång, annars tycker jag att du ska säga till personalen att du tycker att de ska styra upp det. Du är ju knappast ensam om att bli ledsen menar jag. tummenupp.gif

Troligen många som inte vågar klaga, så är det alltid....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon