Till min stora sorg orkade inte min fröodlat mandelträd den här vintern, jag som verkligen har
vårdat den ömt och klippt och format.
MEN dess rötter har klarat och det kommer rotskott !
Hur gör jag nu , ska jag såga ner hela trädet ( stammen är ca .3 cm tjock ) och ge plats åt dom nya skotten som kommer ?
Det kommer 4-5 skott, ska jag låta dom alla växa en bit , eller direkt välja en ny stam och klippa ner dom andra ?
Kan ingen ge råd ?
Detta mandelträd är min första egenodlade så jag vill göra rätt !
Låter härligt med egenodlat mandelträd!
Mandelträd av den ätliga sorten är inte helt anpassade efter vårt klimat, men det kan gå ändå. Lättare brukar det vara för träd att klara sig om de får växa flerstammigt. Jag skulle ha behållit alla skotten.
Vill du ändå försöka göra det enstammigt så vänta till i JAS, dvs juli till september, med beskärning.
Den del av den gamla, döda plantan som är kvar kan du låta stå kvar ett tag eller ta bort om den är stendöd. Ibland kan det vara bra att använda gamla stammar som stödstolpar till unga skott.
Vart försvan mitt svar ??
Men det var alla fall ett tack till Cilla , för många nya tankar.
Jag förväntade mig svar som : kapa ner stammen och välj ut den bästa skottet och stamma upp .
Jag hade den tidigare just uppstammat, men tar nu en fundering om jag låter den grena.
Det finns alltså tid att fundera en stund !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.