Anette W
Hej!

Kollade på Czar plommonträd på 2 olika ställen. På ena stället stod det ZON 4, MEDELSTORT och på andra stället ZON 5, SVAGVÄXANDE eller SMÅVÄXANDE (minns inte riktigt vilket).
Kan samma sorts träd ha olika zoner?
Olika storlekar?
Betyder svagväxande att det växer sakta?
ingrids
Svagväxande har jag alltid tolkat som att det inte växer fort och inte blir jättestort. Att det står olika zon kan bero på att olika ställen är olika försiktiga i sin märkning, ibland överförsiktiga, ibland lite opitimistiska, ibland "medelförsiktiga". Jag har tittat lite på Czar och fått det till att trädet borde kunna funka i zon 5 i någorlunda skyddat läge, jag har baserat mig på att Rydlinge skrive zon 4(5) för Czar och det är en norrlandsplantskola som brukar ha koll.
kerstin z5-6
Czar går i z5
Solstorm
Kan det ha någon betydelse vilket underlag det har ympats på?
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 03-06-2010, 09:53) *
Kan det ha någon betydelse vilket underlag det har ympats på?

Ympar på svagväxande grundstam blir (naturligtvis) mer svagväxande, men också normalt känsligare (=lägre maxzon).
Nu är detta väl mer aktuellt när det gäller äpple och körsbär.
Jan af Lisö
Jag tror inte att det med växtzoner och härdighet är någon exakt vetenskap.

Jag brukar själv kolla härdighet på olika magnolior och det är väldigt stora skillnader mellan plantskolorna, fast det är få som verkligen har tillräckligt med erfarenhet för att zonsätta.

Den senaste vintern borde leda till omprövning av många härdigheter, i bägge riktningar.
ingrids
Fast när det gäller magnolior har jag inbillat mig att provinens och var fröplantan växt upp spelar roll - inte för att det bara gäller magnolior, men fruktträd är ju sällan fröförökade tänker jag.
Huggorm
CITAT (ingrids @ 03-06-2010, 15:46) *
Fast när det gäller magnolior har jag inbillat mig att provinens och var fröplantan växt upp spelar roll - inte för att det bara gäller magnolior, men fruktträd är ju sällan fröförökade tänker jag.

Så tänker jag också, men även magnolia är ju ofta från speciella källor. Det är nog ännu större skillnad på exempelvis ovanliga lönnsorter från kina som kanske kommer från helt olika frökällor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon