Full version: Mossa...
Tingstäde
Mossa, mossa på er alla männsobarnen... kommer ni ihåg från radion på -50 talet (förra århundradet!)
Orkar ni ta upp ämnet mossa igen? Har suttit och myst tillsammans med gamla mossinlägg (inte sådant man har i skorna) på odla men vissa frågetecken släpar kvar.
Mossa verkar ju vilja ha det surt. Här på ön är ju naturen gratis hårdkalkad. Kan man "försura" lokalt för att få mossa att trivas? Jag kan ju inte gå runt och måla med filmjölk på mer än enstaka kvadratmeter. Det är väl skillnad på mossa och mossa vad gäller etableringsvillighet.
Ja - Sylvia - jag ska skaffa Schenks bok "Moss gardening".
smile.gif tongue.gif rolleyes.gif
Tingstäde
Nymphaea
Kan man inte göra en sådandär våtbädd (kallas de det?? unsure.gif ).
Hannele
Nymphaeas råd är värt att testa!

Vaddå pensla? Man behöver inte följa alla råd helt bokstavligt.
Själv häller jag alltid lite överbliven fil i trädgården, blandat med vatten.
Man kan använda vattenkanna. Under en säsong blir det en hel del droppar.

Det är jag som gör reklam för världens bästa Mossbok.
Sylvia
Tingstäde, du får mossa alldeles gratis om du gör en torvrabatt! Kolla i Odlas metodarkiv hur man gör en sådan och där finns instruktioner för fuktbädden också, för den delen. Ifall du skulle vilja göra en egen kärr med Sarracena m.fl växter, så kan man göra en extremt fuktig fuktbädd med tjock markplast under så att fukten stannar kvar och kalken inte kommer in...men du får nog använda regnvatten till att vattna!
Tingstäde

Efter vinterns klurande är jag nu ifärd med att fixa (förhoppningsvis) blivande mossodling invid en sidotarm till ån. Inte helt lätt att klyva de stabbiga torvblocken - med grep och fot verkar det gå bäst.
Håll tummarna!
smile.gif wub.gif rolleyes.gif
Tingstäde
Hannele
CITAT (Tingstäde @ 18-04-2004, 16:13)
. Inte helt lätt att klyva de stabbiga torvblocken - med grep och fot verkar det gå bäst.

Jag sågar torvblocken - men inte med makens bästa såg... tongue.gif
Ullet
Berätta för en mossnovis som inte odlar mossa annat än i sin gräsmatta tongue.gif varför ni vill ha mossa? Skapar ni nån särskild slags trädgård eller? *intresserad o nyfiken*
Hannele
CITAT (Ullet @ 19-04-2004, 08:17)
varför ni vill ha mossa? Skapar ni nån särskild slags trädgård eller?

wub.gif Det finns väl inget vackrare! På torvblock, på berg... min favoritbok.
Ullet
Okej! man läser så mkt om folk som jagar mossa i alla upptänkliga former o jag har tänkt sluta. (Började jaga mossa förra året) Den är både fuktbindande o mjuk så varför slåss när man kan ge upp o satsa energi på annat? laugh.gif

Tänkte bara nyfiket på hur det fungerar, vart man anlägger mossan o i vilket syfte? smile.gif Finns det några länkar som man kan kolla på när det gäller trädgårdar m mossa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon