Full version: Hur odlas avokado?
Majjijann
Jag satte en avokadokärna i lite jord för ett tag sedan. Väntade mig inte att den skulle växa, men nu gör den det!

Så hur ska jag ta hand om den? Det är nu en två centimeter hög grön pinne som kommit upp. Vill den ha sol eller skugga, vatten eller torka, ska jag sätta ute, i växthuset eller inne??

Äter avokado gör jag gärna, men jag har aldrig odlat förut. Väntar mig inte att få ett träd som kan ge frukt, men det kan vara roligt att hålla liv i den så länge som möjligt!
Alexander-VG-zon3
sätt där du vill ha den,

vill du odla den inne åretrunt så kan du göra det, placera den då i öst eller västläge. låt den torka upp lite innan du vattnar igen. ge näring 3-4gånger per månad (från april-maj till sept).

vill du odla den ute i krukor så funkar det också bra, då placerar du ut den efter att frostrisken är heltförbi. placera den först i skuggan i ett skyddatläge ev med fiberduk eller någon vit/ljust tyg över i ca 2v. därefter placerar den soligare och soligare och ta av väven mer och mer. tills den vant sig vid sol och uteliv. blir det sena frostnätter ta in den. ute kan den stå i sol eller halvskugga. håll den lätt fuktig hela tiden och ge näring som ovan.

vill du odla den i ett växthus så funkar även detta bra (faktiskt väldigt bra), då gäller samma som när man ska ha dom ute ta ut efter att det inte är frostrisk och avhärda först mot sol. dock i växthus är det lite mer skyddat så där behöver man inte vara extremt petnoga med avhärdning bara den inte bränns. håll den lätt fuktig hela tiden och ge näring som jag beskrev innan.

odlar du den ute så ta in innan frostrisken kommer, övervintra den inne i ett ljustfönster. odlar du den i växthus och det hålls frostfritt kan den får stanna kvar i växthuset annars tas den in från växthuset när där blir frost. odlar du den åretrunt i kruka inne så bara låt den vara kvar i samma fönster.

så dom är ganska lättskötta och trivs lite varstans. själv har jag mina egna ute under den frostfriaperioden men den funkar som sagt lika bra att odla inne åretrunt.
Majjijann
Tack! Det låter som du har bra erfarenhet av detta. Hur stor kan plantan bli?
Alexander-VG-zon3
jag har nog inte mer eller mindre erfarenhet än andra härinne som odlar avokado. det var nog mer att jag svarade när jag såg frågan. men som jag skrev dom är ganska tåliga och lättskötta.

själv har jag en gång råkat glömma en avokado ute under halva förvintern. men den överlevde alla frostnätter och dagar och skjut sen nya skott när jag tar in den. nu är det inget jag rekommenderar att man ska utsätta dom först frost utan det jag menar är att dom är ganska stryktåliga om man skulle råka missköta dom.

i kruka kan dom bli 3-4m, mycket beror på hur mycket utrymme rötterna får och hur man klipper dom och hur högt i tak man har. dom kan blomma efter 5-15år även i kruka om man sköter den bra och den trivs och utvecklas väl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon