Liten77
Hej! Sådde två olika sorters tomater för några månader sedan varav en var bifftomat. Men så klart slängde jag fröpåsarna, och undrar nu hur jag ska göra med plantorna när det gäller tjyvning o dyl? Det kan ju vara i princip vilken tomat som helt, busk eller ampel... Är det bäst att låta bli att tjyva, i fall att, eller?

MvH

Lena
fuchsian
CITAT (Liten77 @ 03-06-2010, 12:11) *
Hej! Sådde två olika sorters tomater för några månader sedan varav en var bifftomat. Men så klart slängde jag fröpåsarna, och undrar nu hur jag ska göra med plantorna när det gäller tjyvning o dyl? Det kan ju vara i princip vilken tomat som helt, busk eller ampel... Är det bäst att låta bli att tjyva, i fall att, eller?

MvH

Lena

Hej Liten77, Jag skulle nog se tiden an och se hur den börjar bete sig när den växer. Kanske vara lite försiktig i början att tjyva denna och se. Jag hoppas att du får bättre svar, jag har en enda som växer på höjden och ska tjyvas. Det är trixid med detta när du inte har ett namn på den .... fuchian.
rainingroses
Jag hade samma problem som du, alltså att jag hade sått tomater utan att veta vad det var för sorter (ur en påse blandade tomatfröer som jag fick som bonus när jag köpte något annat).

Jag tyckte att det var ganska lätt att se om de skulle tjuvas eller ej...busktomaterna som inte ska tjuvas drar inte iväg på samma sätt på höjden som de högväxande gör, de är mycket mer kompakta redan som små. I alla fall är detta min erfarenhet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon