Primavera in anticipo
Hej, köpte två kanonfina hibiskusar med ett gäng outvecklade knoppar och tog hem. De stod utomhus på plantskolan men under tak. Hemma fick de bra platser i sol ungefär halva dagen och såg bra ut i ca en vecka, men nu efter ett par riktiga stekheta dagar har de brunat på sig lite och förlorat lyster i bladen. Tror ni att de kan ha bränts för fort i solen eller är det något annat fel? Blomknopparna ser fortfarande ok ut så de verkar inte ha tagit skada, och jag har givetvis låtit de stå ifred precis som man ska med hibiskus.
ingrids
Låter misstänkt likt en solskada.
Alexander-VG-zon3
vilken art av hibiskius är det ?

det är inte alltid plantskolrna vet vad som är bäst plus stod de under tak där så fick de inte så mycket direktsol, är det en vanlig inne hibiskus så måste man avhärda den först för sol, blåst, kyla om man nu ska ha den ute. och helst tas ut när det verkligen är värma nätter (över +10c). när dom vant sig vid att vara ute kan man placera dom så soligt och varmt man kan. och sedan ge dom vatten och näring så dom inte blir sämre.

annars funkar det bra att ha dom ute, även om dom svala och blöta somrar blommar dåligt och växer sämre.

vanlig hibsikius gillar värme.
Primavera in anticipo
Fick inte med någon beskrivning eller någonting om vilken sort det var, men det ser ut som en vanlig. Nattemperaturen har varit över 10 hela tiden, men som ni säger så är det säkert så att den starka solen blev något av en chock. Nu har jag flyttat dem (hoppas knopparna inte kroknar) så att de har direkt sol endast några morgontimmar och mot en vägg i lä. Jag håller tummar och stortår för att de återhämtar sig efter solbrännan nu.... cool.gif

Tack för era svar!
Piccante
den bör stå i skugga med väv på den första tiden. 1-2timme i solen kan vara för mycket om den inte alls är van. odlarens ''miljö'' är inte alls samma som ute. i växthus hos odlaren är det varmt, med väldigt bra växtbelysning och sedan skuggas växthusen mot farliga solstrålar. så växterna där får inga direkta solstrålar men ändå allt ljus de behöver från lampor för knopp och tillväxt. där är ingen vind hög fukt och jämnvarmtemperatur.

har den fått en chock av att komma ut så kan den tappa både blad och knoppar. så jag hade hellre satt den soligt men att du skyddar den från solen med väv. oc tar av väven lite lite för vardag. har du ingen väv måste du såklart ha den i skugga i 2-3veckor och sedan flytta den soligare ocg soligare.

återhämta kommer den såklart att göra men det kan ta tid. /// UPPSS glömde logga ur markus, det var FLAXSS som skrev.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 03-06-2010, 16:11) *
den bör stå i skugga med väv på den första tiden. 1-2timme i solen kan vara för mycket om den inte alls är van. odlarens ''miljö'' är inte alls samma som ute. i växthus hos odlaren är det varmt, med väldigt bra växtbelysning och sedan skuggas växthusen mot farliga solstrålar. så växterna där får inga direkta solstrålar men ändå allt ljus de behöver från lampor för knopp och tillväxt. där är ingen vind hög fukt och jämnvarmtemperatur.

har den fått en chock av att komma ut så kan den tappa både blad och knoppar. så jag hade hellre satt den soligt men att du skyddar den från solen med väv. oc tar av väven lite lite för vardag. har du ingen väv måste du såklart ha den i skugga i 2-3veckor och sedan flytta den soligare ocg soligare.

återhämta kommer den såklart att göra men det kan ta tid. /// UPPSS glömde logga ur markus, det var FLAXSS som skrev.

som sagt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon