Anna i Mälardalen
Hej
Jag har läst här på forumet att det behövs fler rosenkvittenbuskar om man vill ha mycket frukt.

Har köpt en rosenkvitten Motala.

Kan den pollineras av en 'Cido'?
Är det bättre eller sämre för en Motala att pollineras av en annan Motala eller pollineras av en 'Cido'?
Spelar det någon roll?

??

Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror att det blir bäst om det finns flera och huvudsaken är att de blommar samtidigt. Jag har Cido som är självfertil, den fick många fler frukter då grannen hade rosenkvittenbuskar av okänd sort (de försvann p.g.a altanbygge)
Ezereht
Finns det kvitten utan taggar?
Åsa, mälardalen zon 2
Cido är taggfri
Anna i Mälardalen
OK
men det skall vara två olika SORTER? typ Motala och Cido?

Åsa: Ger din Cido mycket rotskott? Hur gammal är den?
Åsa, mälardalen zon 2
Det har kommit en del skott (men inte så att det är något problem) men alla är nära busken den är ca 10år och är nog runt 1,5-2m i diameter (jag har klippt en del).

Och ja det måste vara 2st olika namnsorter eftersom man ju brukar föröka vegetativt så blir ju plantorna kloner av varann och är ju genetiskt identiska så 2st Cido funkar nog inte lika bra som Cido + någon annan.
Anna i Mälardalen
hm får plantera en till sort yes.gif

Jag har hittat information på Cido från 0,6 m till 1.5m hög.
Hur hög är din?

Åsa, mälardalen zon 2
Runt 1m är min.
Anna i Mälardalen
Vad bra! Då blir det nog en cido!!

Tack alla för hjälpen!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon