Full version: Dyr ek ?
Jan af Lisö
Såg detta annons på Blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Ek_2778639...m?ca=11&w=1

CITAT
Pris: - Typ: Trädgård & Uteplats Huddinge: Visa var
Ek till salu
6m hög 50cm i diameter , rak , inte bruten
fälls och hämtas av köparen
4500 - pris kan diskuteras

Kan en ek vara värd så mycket eller är det bara som optimist som har satt in annonsen ??
Huggorm
Helt klart en optimist. Det blir inte ens något riktigt bra virke av den eftersom den är full av grova grenar. Några plankor blir det väll, men det är ju inte direkt någon timmerkvalitet. Han får vara glad om någon tar på sig jobbet med att fälla den utan annan ersättning än veden.
malcolm
50 cm i diameter men bara 6 m hög...?!?! Ställer mig tvivlande till uppgifterna, jag har en ek som är ungefär av den höjden men inte har den det diametermåttet. Den härstammar från ett ekollon som min äldsta dotter planterade för ca. 20 år sedan när hon var liten, trodde väl aldrig att det skulle bli ett stort träd av det när hon en dag kom in med ett ekollon och frågade vad det var. Jag förklarade och nu är det som sagt ett träd, har många gånger tänkt ta bort det eftersom det blir en hel del löv av det på höstarna och eklöv går inget vidare att kompostera men ännu har jag inte haft hjärta att sätta motorsågen i det, dottern var ju bara tre år när hon grävde ner detta ekollon. Någon form av beskärning lär det dock bli eftersom det går en elledning av något slag rakt igenom trädkronan, ingen fara ännu men det kanske kan bli om man låter det vara. Var nyss ute och fotade trädet men tyvärr har jag slarvat bort sladden till kameran och den nya jag beställde från internet passar inte, annars hade jag visat bild på eken ifråga.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 03-06-2010, 18:30) *
50 cm i diameter men bara 6 m hög...?!?!

Det är nog stammen upp till där den förgrenar sig som menas med 6 m
Cilla
Hej Malcolm,
Härligt med en egenplanterad ek!

Underskatta inte eklövens betydelse just FÖR komposten! Det är nämligen eklöven i komposten som gör att man alltid har kompost till hands och att mullen håller länge när man använder den... Eklöven komposterar ju långsammare och försvinner därför inte på bara en säsong som många andra löv gör.

När man köper planteringsjord vill man ju gärna ha en som håller strukturen under några år. Men av någon anledning har idealet om den snabba komposten slagit rot så till den milda grad att ekar fälls för att folk inte vet hur värdefulla löven är!

Snabbare komposterar löven naturligtvis om de får ligga kvar på marken. Det är också så eken själv mår bäst, iu sin egen mull. På marken i t ex en äng ser man ingenting av eklöv som på våren låg som en tjock massa över den kala ängen när gräs och blomster reser sig. I slutet av säsongen ser man inte ett helt eller ens halvt eklöv på backen.

Om elkablar i träd: Mycket lätt att beskära så att beskärningen håller länge och så att trädet inte skadas, toppkapas eller stympas. Man skär ett runt "hål" i kronan, och låter trädet behålla de grenar som är mest värdefulla, dvs de som växer uppåt. Det är ju ingen fara med att trädet har grenar nedanför och ovanför el- och telelinor - bara de inte är för nära.

När man kapar träd, också ekar, i syfte att hålla kronan nedanför el- och telekablar, då får man problem. Tänker man i "cirkel" håller beskärningen länge och trädet tar mycket liten skada.
Huggorm
Sedan beror det på vad för elkabel det är också. Är det en oisolerad kabel, alltså där man kan komma åt metallen direkt, så blir man nog tvungen att kapa trädet, jag tror inte elbolagen tillåter något annat. Isolerad kabel däremot är det bara att beskära ett "hål" för
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon