Full version: änglatrumpeter
svempa
Hejsan
Jag har några frågor om änglatrumpeter.När skall jag plantera om dom och skall jag skära dom i samband med omplantering?Jag har dom i ett mörkt rum som håller c:a 8gr så dom börjar skrumpna nu.

rolleyes.gif
kerstin z5-6
Börjar de skrumpna kanske du ska vattna lite -de får inte torka ut helt!
ta fram -ja det beror på din ljustillgång ..kan du ge den extra ljus kan du ta fram tidigare -ännu räcker dagsljuset inte till något alls
beskära gör man bara av utrymmes och estetiska skäl -det tar längre tid innan de blommar ju mer du beskär
pa kalmar
Jag har mina i tvättstugan som håller ca 17 grader. 12 timmar varje dag står lysröret på en liten bit ovan, främst för de andra växterna som övervintrar. Jag klippte ner mina två till ca 100-120 cm när jag tog in dom i höstas. De har tappat i princip alla blad, en del nya börjar bryta fram. De få lite lagom med vatten. Jag satte dom från frö i fjol vår och dom hann aldrig blomma i höstas. Nu vill jag att de ska hinna blomma i år och jag undrar också när jag ska sätta fart på dom. Samt hur jag ska göra, de står nu i varsin 10 litershink.
kerstin z5-6
Där änglatrumpeten delar sig som ett"V" kommer sedan blomanlagen -klipper man hårt och startar sent hinner de inte blomma alls.
Det är ingen konst att driva dem med vatten o gödning från mars -om man har plats o ljus -problemet kommer när man ska ut med dem -hur av- härdas ett monster på 2 meter i 70 kiloskruka??? smile.gif
Själv har jag inte det problemet numer eftersom de står i växthus året om .
En pirra och ett frostfritt garage kan vara lösningen för ut och inn turerna på våren före sista frostnatten rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon