Full version: Täcka med gräsklipp
vårälskare
Har någon erfarenhet av gräsklipp i jordgubbslandet? Har lagt gräsklipp två somrar i rad. Men ifjol växte plantorna sig enormt stora men gav ingen större skörd. Kan det bli för mycket näring så att jag bör avstå gräsklippet i år.
Det har funkat jättebra för övrigt och man slipper ju jordiga gubbar.
Aqvakul
Jordgubbar ska inte ha för mycket kväve, varför gröngödsling är mindre lämpligt.
vårälskare
det var nästan så jag hade det på känn. Det får bli annan täckning mellan plantorna i år.
Tack för svaret
krukan82
Kan man inte låta gräset torka till inann man lägger ut det mellan plantorna? När jag var lite och man plockade jordgubbar på självploch hade de ju halm mellan raderna. Fast det är ju inte riktigt samma sak, men tänkte att gräset blir mindre näringsrikt om det får torka först? I texter om täckodling står det alltid att det ska vara färskt klippt gräs.
rosita
CITAT (krukan82 @ 07-06-2010, 15:18) *
Kan man inte låta gräset torka till inann man lägger ut det mellan plantorna? När jag var lite och man plockade jordgubbar på självploch hade de ju halm mellan raderna. Fast det är ju inte riktigt samma sak, men tänkte att gräset blir mindre näringsrikt om det får torka först? I texter om täckodling står det alltid att det ska vara färskt klippt gräs.

Tänk, att jag inte tänkt på det! Jag täcker alltid med gräsklipp i grönsakslandet och har ibland lagt halm i jordgubbsraderna. Men när nyklippt gräs legat i landet några veckor, har det gulnat och torkat och förmodligen allt kväve försvunnit och då passar det bra att samla upp det och lägga i jordgubbsraderna!

Tack för det tipset!
Solstorm
Jag täcker med gräsklipp bland jordgubbarna och får jättemycket bär. Jag vet ju att jordgubbarna inte ska ha för mycket kväve men det verkar som mina jordgubbar inte vet om det. Kanske beror det på vad man har för jord under täckningen och om det finns tillräckligt av de andra ämnen som behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon