Full version: vresros
malcolm
Jag byggde ett plank i höstas mot den hårt trafikerade vägen som går strax utanför min tomt på baksidan av huset, nu är ju ett plank ingen vacker syn så därför funderar jag på att plantera vresrosor strax utanför detsamma. De lär ju vara tåliga och klara en del miljögifter (biltrafik) så jag tänkte att det kunde vara ett bra val, frågan är hur tätt man skall sätta dem och om det räcker att med jordborr (15 cm i diam.) borra hål en bit ner (50 cm kanske...) och plantera dem i.

[attachment=50670:miniplank.JPG]

Planket från insidan
Aqvakul
Lite omfångsrikare planteringsgropar eller helst ett dike 50 x 50 cm, hade varit att föredra. Har du väldigt porös jord så funkar det kanske med jordborren, men då är ju ändå så lättgrävt att det inte blir så mycket mer jobb. Ett bra grundarbete lönar sig alltid.
malcolm
Jorden om man nu kan kalla den för det är knappast lättgrävd och det var ett elände att göra hålen för stolparna till planket, skall jag gräva ett dike blir det tal om att skaffa en grävmaskin och det är det inte värt. Då får det vara ett fult plank, jag ser ju inte utsidan i alla fall från min tomt. Skall hur som helst testa med att plantera en eller två så får vi se vad som händer. Syrenerna som växer på insidan av planket trivs dock bra i denna karga "jord", kapade dem jäms med marken i höstas och nu är det massor av skott (ca. 40 cm) som kommit upp igen.
Aqvakul
Man kan ju alltid pröva. Kargheten är väl inget större problem för vresrosen, som inte kräver så mycket näring. Jag är mest bekymrad över om rötterna orkar expandera. Men har det funkat för syrenerna så...
malcolm
Min tomt är ursprungligen gammal sjöbotten och det är hopplöst med all slags plantering, man gräver ner en 30/40 cm sedan är det rena betongen av blålera: Satte löjnantshjärta för några år sedan och fick använda spett för att komma ner tillräckligt djupt, det handlade om att ligga på marken och plocka upp lerklumpar som man lyckats hacka loss i gropen men brännässlorna trivs bra.

Mina löjtnantshjärtan blommar fö. för fullt nu. rolleyes.gif
Aqvakul
Vresroserna behöver kanske inte komma längre ner...
Cilla
Det är säkert alv du stöter på. Att bara ha 30-40 cm ned till alven är väl lyxigt! ;-)

Man kan bygga uppåt. Dina eklöv blir du då helt beroende av... Och man kan kolla vad som växer i närheten. Lönn? Slån? Då finns det hopp!

Ofta ser också snygga plank trista ut just för att de ofta dras helt rakt utan vinklar eller andra avvikelser. Detta kan man råda bot på genom växtlighet. Men använder man samma växtslag framför planket så blir det "plank på plank".

Ska du ha någon chans att få också härdiga buskar att ta sig så är dike ett måste. Sedan kan du göra upphöjd växtbädd så att du inte behöver gräva så djupt. Att göra hål i en sammanpackad mark är som att ha växterna i kruka. Och då kan man ju lika gärna ha dem så! Håller ett par år, gör inte växterna särskilt stora eller frodiga.

Några olika slags tåliga klätterväxter (kaprifol, honungsrosen Hybrida, bokharabinda) ger blom och doft olika delar av sommaren. Ställs längst in mot planket. Buskar varieras utanför, t ex vresrosor med olika blomfärg, forsythia, smultronschersmin, try, häggmispel.

Eller varför inte ett ätligt plank med ett par rejäla vinbärsbuskar och en äppelspaljé? Kan hållas riktigt smal och ser rolig ut också på vintern. Särskilt om du gör den i bågar.
malcolm
Att ha vinbärsbuskar eller något annat med ätliga frukt eller bär på är inte att tänka på då markremsan mellan vägen och planket bara är någon meter och vad det medför vad det gäller föroreningar från trafiken. Det är iof. sig genomfart förbjuden på denna väg men inte många verkar bry sig utan gasar på där i alla fall, har haft kontakt med både polisen och vägverkaet om den aktuella sträckan men det är ingen högre prioritet på ärendet.
Huggorm
Klättervildvin eller rådhusvin är ytterligare bra klätterväxter på plank
Ålgryte
CITAT (malcolm @ 05-06-2010, 09:59) *
... och vad det medför vad det gäller föroreningar från trafiken.

I Frankrike planterar man ofta Lavendel vid trafikplatser för att minska föroreningarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon