Full version: Översättningshjälp
ängsvädd
Hej, hur översätter man

1 level measuring spoonful (4 g)

2 level measuring spoonfuls (8 g)

Tacksam för svar.
M i Mälardalen (zon 2)
En kvalificerad gissning är

1 struken matsked (4 g)
2 strukna matskedar (8g)

Om du har en våg så kan du ju prova om en struken matsked av ingrediensen väger ca 4 gram..
*Stintan*
1 struken matsked
2 strukna matskedar

hoppsan skrev visst samtidigt biggrin.gif
ängsvädd
Tack för svar smile.gif Det är kosttillskott för undulater o jag har det inte hemma. Det lär medfölja ett mått, kan det vara det som avses?
*Stintan*
Det borde det ju vara. Har du ingen våg så du kan kolla?
ängsvädd
Jag har inte preparatet hemma, men det var en bra idé, jag får ta o beställa - har skrivit en artikel, men denna lilla detalj - ack så viktig - är kvar att översätta.

Men struken ska det iaf vara - tack biggrin.gif
*Stintan*
Ja om det är måttskopa med kan du ju skriva "struket mått".
RibesRubusVitis
I så fall blir nog "struket mått" bättre; det framgår ju inte om "spoonful" avser "tablespoon" eller "teaspoon". Rimligen syftar det på en medföljande "measuring spoon".
ängsvädd
Aha, tackar. Jag frågar på undulatforumet om någon som kör med det kosttillskottet kan väga ett struket mått för säkerhets skull.

Tack alla biggrin.gif
Gossen Ruda
Fast jag betvivlar att fåglarna tar någon skada om de får för lite eller för mycket.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2010, 08:50) *
Fast jag betvivlar att fåglarna tar någon skada om de får för lite eller för mycket.

Säg inte det! För gerbiler är er oerhört viktigt att man inte överdoserar vissa ingredienser i hemmagjorda kostblandningar pga att de olika spårämnena/mineralerna kan ge allvarliga skador på inre organ om de ges i för stor dos. Säkerligen är det lika viktigt för ett djur i ungefär samma storlek, dvs undulat. Om måttet som medföljer och troligen avses är av teskedsstorlek, så är det naturligtvis helt förkastligt att ge dem en matsked.

Helt rätt att du är noggrann, Ängsvädd! 000.gif tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 04-06-2010, 11:06) *
Säg inte det! För gerbiler är er oerhört viktigt att man inte överdoserar vissa ingredienser i hemmagjorda kostblandningar pga att de olika spårämnena/mineralerna kan ge allvarliga skador på inre organ om de ges i för stor dos. Säkerligen är det lika viktigt för ett djur i ungefär samma storlek, dvs undulat. Om måttet som medföljer och troligen avses är av teskedsstorlek, så är det naturligtvis helt förkastligt att ge dem en matsked.

Helt rätt att du är noggrann, Ängsvädd! 000.gif tummenupp.gif

Nåja, jag skrev "lite". rolleyes.gif Struken eller ostruken kan nog kvitta.
ängsvädd
Precis Meriona - man ska vara noga med att följa doseringsanvisningarna - o är de då felöversatta så blir det ännu värre smile.gif

Jag har inte fått något napp på undulatforumet om vägningshjälp så jag kommer att köpa det själv. Jag ska ändå köpa det eftersom jag nu har lärt mig att det preparatet är järnfritt till skillnad från det jag använder nu o jag har järnrikt brunnsvatten - så det är nog ingen hitt att ge extra järn.
Meriona
Finns det ingen svensk grossist man kan fråga, Imazo eller Gibbon? sad.gif

Spännande att du skriver en artikel, kan man läsa den någonstans sedan?
ängsvädd
Ja, det kanske vore en idé. Nu har jag fått reda på att min favoritzooaffär har omni-vit så de har lagt undan till mig så jag kan kolla själv smile.gif

Artikeln ligger redan ute på min hemsida, men den engelska formuleringen för doseringen på vissa preparat och att jag kommer att återkomma med info.

Kolla under Undulater och sedan kosttillskott för undulater.

http://www.skoldpaddormedmera.se
Meriona
Riktigt informativ sida du har! bravo.gif tummenupp.gif
ängsvädd
Tack smile.gif Den växer med åren. Nästa artikelprojekt är fröblandningar för undulater o även info om de enskilda fröerna.
Meriona
Oj, det var ambitiöst! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon