outlaw_82
03-06-2010, 21:43
Här kommer bilden på plantan som den ser ut idag. Vuxit endel på 10 månader :0)
[attachment=50677:P1060783test.jpg]
mamamaggan
03-06-2010, 22:29
Börjar se ut som min . Har en citronplanta som är inne på sitt andra år och den har vuxit otroligt den sista tiden.
Hur har du den ? Inne - ute ? Svalt på vintern ?
outlaw_82
03-06-2010, 23:58
hallå hallå.
Ja den växer så den knakar. Har haft den inomhus sen den tittate upp ur jorden. har senaste dagarna ställt den ute på fönsterbläcket i några minuter (bor högst upp i lägenhet). och jag kan inte ha den ute för länge...den slokar sig å blir konstig...har inte vinterförvarat den än, får se hur jag löser det i vinter....tips?
mamamaggan
04-06-2010, 08:38
Jag satte flera olika citruskärnor för två år sedan. De flesta fick övervintra i sommarstugan , kring 10 grader , men en citron blev kvar hemma. Har en inbyggd balkong , vinterbonad , där det är växthusklimat . Blir aldrig under 15 grader på vintern men svalare än inne.
Den här citronen stod i mitt växthusklimat och mådde tydligen bra av det. Den är nu kring 80 cm hög och de nya bladen är 14 - 19 cm långa och 6- 9 cm breda. Den står fortfarande i en liten kruka , c:a 12 cm i diameter men ska planteras om .
De andra citrusarna är bara 10 - 15 cm och har tappat en del blad under vinter men det kommer nya fina nu hela tiden. Kommer att ha dem kvar hemma nu i vinter så får vi se hur det går med dem.
outlaw_82
04-06-2010, 09:14
CITAT (mamamaggan @ 04-06-2010, 09:38)

Jag satte flera olika citruskärnor för två år sedan. De flesta fick övervintra i sommarstugan , kring 10 grader , men en citron blev kvar hemma. Har en inbyggd balkong , vinterbonad , där det är växthusklimat . Blir aldrig under 15 grader på vintern men svalare än inne.
Den här citronen stod i mitt växthusklimat och mådde tydligen bra av det. Den är nu kring 80 cm hög och de nya bladen är 14 - 19 cm långa och 6- 9 cm breda. Den står fortfarande i en liten kruka , c:a 12 cm i diameter men ska planteras om .
De andra citrusarna är bara 10 - 15 cm och har tappat en del blad under vinter men det kommer nya fina nu hela tiden. Kommer att ha dem kvar hemma nu i vinter så får vi se hur det går med dem.
Ja men det låter juh som en kanon lösning.
Själv har jag inte en aning om hur jag ska lyckas med att förvara dom svalt fast endå med ljus, visst kan ha dom i kolsvarta källar förrådet, men tror knappast att dom vill det hahaha.
mamamaggan
04-06-2010, 09:35
Och du har ingen balkong ? Om du bor i gynnsam zon så kanske du kunde ha den på balkong fast inlindad i bubbelplast mm på vintern .
outlaw_82
04-06-2010, 16:11
CITAT (mamamaggan @ 04-06-2010, 10:35)

Och du har ingen balkong ? Om du bor i gynnsam zon så kanske du kunde ha den på balkong fast inlindad i bubbelplast mm på vintern .
nej jag har juh tyvärr inte det, bor på vindsvåning typ. men får klura på nått.
Alexander-VG-zon3
04-06-2010, 16:21
ska du sätta ut den så får du avhärda den först mot sol och blåsten, annars blir bladen fula och skadade. alt sätter man ut dom direkt i solen och virar in dom i väv eller något ljusttyg som man har på i 1-2v därefter tas väven veck mer och mer.
frösådda citrusar blir mycket tåligare och som unga plantor har dom inte samma krav på att ha en svalperiod någon gång under året.
dock odlar man dom ute, så att dom är ute på hösten. så får dom en svalperiod på hösten sedan kan man övervintra dom inne i vanlig rumstemperatur. extraljus är nyckeln för att lyckas med att övervintra citrusar.
mamamaggan
04-06-2010, 16:33
Hur svalt vill de egentligen ha under viloperioden ? Har min citron kanske stressats av att stå i 15 grader ? De som stått i 10 grader har nästan inte vuxit alls nu ,har de haft för kallt under viloperiodn eller de kanske inte ska växa så enormt som citronen ?
Piccante
04-06-2010, 17:18
hur svalt dom vill ha går inte säga exakt, dels beror det i på vilket skick plantan är i och om den ska ge blommor eller ej sedan beror det på vilken sort och vilka gener den har. det finns citron namnsorter som är anpassade för ett mer varmare klimat och andra som är anpassade för ett mer kallare klimat.
generellt sett så slutar citron att växa/blir segare när det börjar bli runt +12c +10c, och dom går in i vila då när det är +10c och under. därför kan en lämplig temp för vilande citroner och som man vill ha i vila vara ca +5c +10c.
blir det runt +15c så är dom aktiva och växer, har man då extraljus och en bra miljö för dom så gör det inget att man låter dom växa under vintern. är det dessutom en frösådd så har den växt upp i det ''lokala klimatet'' från början och är mer anpassningsbar. en frösådd citron tar det lång tid att ge blommor och frukt, så vill man kan man låta den gå utan vila. en svalare period triggar igång blomningen. men vill man bara låta den växa så kan man skippa vintervila. dock märker man att citronen börjar att tappa blad och bli mindre vital så kan det vara att den antingen vill ha mer ljus eller svalare eller varmare under vintern, alltså det kan vara vilket som.
dock vill man försöka få så tidig blomning som möjligt så kan det vara bra att ge en svalperiod varje år. så när den väl har åldern inne så blommar den. men den blir nog inte så stressad att ha det plus +15c och så som du haft till din.
av köpta plantor som redan är ''färdiga'' så att dom kan ge frukt varje år, så bör man ge dom vila, antingen efter skörd eller varje höst-vinter.
alla mina citrusar som inte är tropiska får vintervila ute på hösten och vår inne med extraljus och rumstemp.
Alexander-VG-zon3
04-06-2010, 17:20
CITAT (Markus_H @ 04-06-2010, 18:18)

hur svalt dom vill ha går inte säga exakt, dels beror det i på vilket skick plantan är i och om den ska ge blommor eller ej sedan beror det på vilken sort och vilka gener den har. det finns citron namnsorter som är anpassade för ett mer varmare klimat och andra som är anpassade för ett mer kallare klimat.
generellt sett så slutar citron att växa/blir segare när det börjar bli runt +12c +10c, och dom går in i vila då när det är +10c och under. därför kan en lämplig temp för vilande citroner och som man vill ha i vila vara ca +5c +10c.
blir det runt +15c så är dom aktiva och växer, har man då extraljus och en bra miljö för dom så gör det inget att man låter dom växa under vintern. är det dessutom en frösådd så har den växt upp i det ''lokala klimatet'' från början och är mer anpassningsbar. en frösådd citron tar det lång tid att ge blommor och frukt, så vill man kan man låta den gå utan vila. en svalare period triggar igång blomningen. men vill man bara låta den växa så kan man skippa vintervila. dock märker man att citronen börjar att tappa blad och bli mindre vital så kan det vara att den antingen vill ha mer ljus eller svalare eller varmare under vintern, alltså det kan vara vilket som.
dock vill man försöka få så tidig blomning som möjligt så kan det vara bra att ge en svalperiod varje år. så när den väl har åldern inne så blommar den. men den blir nog inte så stressad att ha det plus +15c och så som du haft till din.
av köpta plantor som redan är ''färdiga'' så att dom kan ge frukt varje år, så bör man ge dom vila, antingen efter skörd eller varje höst-vinter.
alla mina citrusar som inte är tropiska får vintervila ute på hösten och vår inne med extraljus och rumstemp.
jaha då glömde jag logga in igen, det var alltså FLAXSS som skrev det.
mamamaggan
04-06-2010, 19:01
Ett bra svar , precis som vanligt från dig Flaxss.
Tack för de råden och klargörandet . Tror att jag kommer att ha kvar alla mina citrusar i växthusmiljö i vinter. Har extraljus flera timmar om dagen . Ska bli kul att se hur de blir då.
Måste väl kunna ställa dem i sommarstugan om några år för att se om jag få dem att blomma ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.