caledonia
Jag har sex tomatplantor som väntar på att få komma ut på friland.
Fyra stycken har jag själv sått och de har nu gått igenom en avhärdning på lite mer än en vecka. De står nu på balkongen dygnet runt. Två stycken inhandlades idag från en plantskola. De två är större än mina frösådda men kommer direkt från ett växthus (jag kommer att ta in dem över natten nu) så de verkar inte vara avhärdade.

Själv bor jag i zon 1 och det verkar som att vi inte kommer gå under 10 grader mer denna sommaren. Men jag blir jätteosäker på sånt här... Tomaterna kommer att stå längs en södervägg, som jag idag förberett med ett lager kogödsel. Tänkte att det ska få komma ner i jorden lite innan tomaterna kommer på plats.

Behöver råd om när de ska komma ut på friland?

Och om du samtidigt vet när man kan börja direktså squash och pumpa kan du väl slänga in det i svaret?? wink.gif

rosita
Jag odlar också i zon 1 och mina egensådda plantor har stått på friland ca 2 veckor, efter 1 veckas avhärdning. Dina köpta plantor kan du avhärda några dagar eller sätta ut direkt och skydda dem med väv.

Squash brukar jag förkultivera först, men de har stått ute någon vecka nu, så jag tror nog att du kan direktså både squash och pumpa nu.
Preussen
jag har haft ute plantor i ca 2 veckor, zon 1. ett tips är att du odlar i svarta kärl. jorden blir mycket snabbare varm då än att odla direkt i backen.
caledonia
Tack för hjälpen båda två!! Då åker de ut idag eller imorgon biggrin.gif kul!!

CITAT (Preussen @ 04-06-2010, 07:53) *
jag har haft ute plantor i ca 2 veckor, zon 1. ett tips är att du odlar i svarta kärl. jorden blir mycket snabbare varm då än att odla direkt i backen.

tyvärr har jag inte möjlighet att odla i kärl, men jag gör det på min balkong, men då begränsas de i storlek (kan bara ha små busktomater där).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon