|
*Charlotta*
03-06-2010, 22:10
Hej! Jag skulle bli tacksam för lite tips! Har en granne, ett äldre par, som nog har fått lite för mycket tid på äldre dar för de har efter ett antal trevliga år blivit lite tjuriga och inte så roliga att ha nära längre... Jag skulle därför vilja skärma av lite snällt mellan våra tomter och undrar om ni har något bra tips på snabbväxlande tät häck? Planterade 150 cm hög lingusterhäck för 3 år sedan åt på en annan del av tomten men den har knappt tagit sig än... Jag är beredd att beskära men vill inte ha alltför "perfekt" häck, gärna lite vildare känsla. Ej barr Lind? Bok? zon 3 mycket sol
Tips snälla!
Kryddan03
03-06-2010, 22:41
 Hm, det blir ju lurigt att hitta något som är vintergrönt (för jag antar att du vill skärma av dem året runt  ) och snabbväxande och inte barr. Bok kan ju i och för sig behålla bladen över vintern fast de är bruna då förstås. Och jag har sett bokhäckar som ser tämligen risiga och glesa ut särskilt mitt i vintern. Men en uppväxt tät bokhäck på våren är ju närmast oemotståndlig med sitt smaragdgröna bladverk.  Rhododendron kan ju bli väldigt fint men växer inte så snabbt (eller allt är ju relativt) och kan bli ganska vidlyftiga. Åtminstone om man väljer de vanliga sorterna. Sedan finns det ju sorter som blir lägre men då gäller det att hitta en som räcker som häck på höjden. Visserligen kan man ju beksära rhoddisar men personligen tycker jag att de är snyggast när de får växa fritt. Liguster har du ju redan nämnt (antar att det är den vintergröna?) med mindre positivt resultat så det kanske du inte vill testa där också. Den är väl precis på sin övre gräns också i zon III. Själv kan jag faktiskt tycka att idegran eller thuja kan bli riktigt snygga om man inte går fram med nagelsax på dem utan låter dem växa lite friare men ändå håller efter dem så de bibehåller sin täthet. Med idegranen (kommer inte ihåg just nu hur det är med thuja) har du ju också fördelen att de oftast lätt bryter nytt på gammal ved. Det gör alltså inte så mycket om man slarvar lite med beskärningen.  Ibland kan jag tycka att det är lite synd att man dömer ut en del växter som tråkiga bara för att de är vanliga. Fast det är ju Off Topic och min högst egna uppfattning.
ängsvädd
03-06-2010, 22:47
Ska den vara vintergrön? Annars växer vissa spireor snabbt, men den jag har sprider sig mycket o det kanske grannen kommer att bli ännu surare över. Hassel älskar jag, men den är inte så jättesnabbväxande men med lite gödning så kan den nog få bra fart. Hassel är underbar tycker jag - har du tur får du nötter också http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/coryl/coryave.html
Kryddan03
03-06-2010, 22:54
Om den inte skall vara vintergrön blir det ju lite enklare. Hassel är ju inte dumt som Ängsvädd skrev. Oxel funkar ju också och blir tät ganska snabbt. Eller varför inte ta steget fullt ut och visa din ståndpunkt genom att plantera berberis eller vresros.
Syren i enhetlig färg eller blandad kompott skulle jag satsa på. Vi har en rejäl syrenhäck mot våra "vresiga" grannar uppe på landstället i blandade färger. Tät och fin sen vi bet i det sura äpplet och kapade ner den till 20cm över marken för 3 år sedan, men den är redan uppe på 2m och är tät och fin med de nya skotten. Såg förra helgen när vi var uppe att knopparna har satt igång att komma, så nästa helg blommar det säkert för fullt är vi kommer upp.
Aqvakul
04-06-2010, 20:21
Häggmispel - både vacker och tålig...
*Charlotta*
04-06-2010, 20:34
Tack snälla för alla tips! Nej, den behöver inte vara vintegrön för på vintern sitter vi ändå inte på vår uteplats! Vresros skulle kunna vara nåt, men jag är rädd för att låta något växa in över deras tomt - då åker sekatören fram illa kvickt! :S Vad gäller min tråkiga liguster så är det inte den vintergröna utan den mer "vanliga" jag har men den tar sig kanppt. Någon som vet vad som kan vara fel? Borde inte liguster bara växa så det knakar? Syren skulle faktiskt kunna vara nåt, även thuja skulle kunna funka! Kom gärna med fler förslag! Trevlig kväll!
Ezereht
05-06-2010, 12:04
Jag gillar också häggmispel, den blir hög och smal, snabbt.
Aronia har många här, de får jättefin höstfärg.
fuchsian
08-06-2010, 14:44
Hej charlotta, Har råkat för samma beskymmer. Planterade en tuijahäck och de synns inte. Helst en häcktuija, även om den ser glesare ut än "smaragden", köp stora plantor och gödsla, våran häck är nu över 3 meter, grannens tomt ligger nedanför våran, så det blev bra. Växte så att efter 2 somrar syntes dom inte. Det är ju konstigt att vissa grannar lägger sig i vad andra ska ha i sin trädgård, men i vårt fall gäller det ett par en bit över 70år, alkoholiserade sedan barnen flyttade från huset. Vi har både vanl och rörelselarm och övervakningkamera (gäller lagligt den egna tomten). detta pga att de har gjort sina besök med brytna växter som följd. Vi håller låg profil, ingen snack, hur mycket de än ropar, men svårt att ha det så. Här är den bidragande saken den svenska avundsjukan och att vi ignorerar dem, för vi behöver ingen fyllesnack.......  hoppas du hittar den växten som du vill .....  ...fuchian
nordgro
08-06-2010, 21:25
Jag skulle satsa på en bok eller avenbok. Min granne har en fantastisk bokhäck som skjuter 2-2,5m på höjden. Perfekt för att avskärma mot väg eller grannar. Viktigt att klippa 1-2 ggr under JAS för att få den tät. Dock inte toppskottet förrän man är nöjd med höjden.
Avenbok, syrén, aronia och häggmispel är trevliga. Aronian är jag extra förtjust i. Hade den i min förra trädgård. Den är vacker när den blommar, får vackra svarta bär (åtbara) och en underbar höstfärg.
Aqvakul
08-06-2010, 21:48
CITAT (nordgro @ 08-06-2010, 22:25)  Jag skulle satsa på en bok eller avenbok. Min granne har en fantastisk bokhäck som skjuter 2-2,5m på höjden. Perfekt för att avskärma mot väg eller grannar. Viktigt att klippa 1-2 ggr under JAS för att få den tät. Dock inte toppskottet förrän man är nöjd med höjden. Visst avenbok är underbar som häck, men den kräver strikt beskärning. TS önskade ju en lite "vildare" variant...
nordgro
08-06-2010, 22:35
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2010, 22:48)  Visst avenbok är underbar som häck, men den kräver strikt beskärning. TS önskade ju en lite "vildare" variant... Absolut, visst kräver den en övergång 2-3 gånger årligen, men själv tycker jag inte att den är besvärlig att beskära. Har fördelen att den lämnar sina vissna löv som insynsskydd...vacker även vintertid. Bok hellre än avenbok
Planterade blodbok för 2 år sedan av exakt samma orsak, kinkig granne. Innan hade vi en Brudspirea men den blev dessvärre väldigt gles nertill och förfärligt ful. Vi tog bort den och köpte STORA Blodboksplantor på 180 cm.
Nu 2 år senare är häcken så tät att man knappt kan se ut och ännu mindre se in, vilken ju är precis vad vi ville.
Jag har klippt den under JAS och kunde toppa alla plantorna på ca 2,5 m redan förra sommaren.
Toppade avsiktligt så högt, vill inte ångra mig om jag toppar för lågt. Häcken är vacker även under vintern eftersom den behåller bladen till kommande vår, de fälls i samband med att de nya bladen kommer.
nordgro
09-06-2010, 07:01
Lysande!
Aqvakul
09-06-2010, 19:57
CITAT (nordgro @ 09-06-2010, 08:01)  Lysande! Ja, men kanske inte för TS. Mitt intryck är att hon vill ha en friväxande häch av estetiska skäl, inte för att den är mindre arbetskrävande.. En försiktig undran: Varför har du en företagsloga som avatar? Det kan ju tyvärr lätt (miss-)uppfattas som ett säljknep....
vårskutt!
09-06-2010, 20:31
varför inte en blandhäck? Lite vresros och schersmin för doft. lite aronia och häggmispel för vacker höstfärg, lite bok eller avenbok för snygga blad, korallkornell för de snygga röda grenarna vintertid. Eller som man vill!
nordgro
09-06-2010, 21:01
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2010, 20:57)  Ja, men kanske inte för TS. Mitt intryck är att hon vill ha en friväxande häch av estetiska skäl, inte för att den är mindre arbetskrävande..
En försiktig undran: Varför har du en företagsloga som avatar? Det kan ju tyvärr lätt (miss-)uppfattas som ett säljknep.... Ja, man gör så gott man kan  CITAT (nordgro @ 09-06-2010, 22:00)  Ja, man gör så gott man kan  men vad menar du med avatar?
Aqvakul
09-06-2010, 21:29
CITAT (nordgro @ 09-06-2010, 22:01)  Ja, man gör så gott man kan  men vad menar du med avatar? Den som formellt här kallas för signaturbild och som syns längst upp till vänster i dina inlägg. I ditt fall ser den ut så här: [attachment=50877:nordGRO.jpg]
nordgro
09-06-2010, 21:46
CITAT (Aqvakul @ 09-06-2010, 22:29)  Den som formellt här kallas för signaturbild och som syns längst upp till vänster i dina inlägg.
I ditt fall ser den ut så här:
[attachment=50877:nordGRO.jpg] Ok. Åter till häcken. En idé som jag själv funderar på är att bygga en pergola ut med tomtgränsen. Den kan man kombinera med spaljeer och plank... och häck (bok i mitt fall). Fördelen är att man kan skapa spännande uterum, samt klätterstöd för annat än trädväxter.
Lilla Sibirien
11-06-2010, 19:22
Ett förslag är dvärgsyrenen Palibin, blir ca 2 m hög, men kräver utrymme då den har ett rundväxande växtsätt. Enlig ICA-förlagets bok "Träd och buskar": "Höjd 1 m Härdighet zon 4 Läge Sol-halvskugga, näringsrik jord"
[attachment=50950:Palibin.jpg] ca 6-7 år gammal, här är den ca 1,5 m hög, men den kräver utrymme åt båda hållen. Här växer den i tung lerjord och den har verkligen torrt, men trots det blommar den varje år och doftar gott. En annan av mina dvärgsyrenbuskar var ca 2 meter hög nu innan vi sågade ned den, få se om den kommer igen.
Ett annat förslag är buketapel Malus Toringa Sargentii E-planta. Enligt ICA-förlagets bok "Träd och buskar": "Höjd 1-1,5 m Härdighet Zon 5 Läge: Ansppråklös, sol-halvskugga Beskrivning: robust, lättodlad buske, som är vacker under lång tid. Riklig vit blom, rosa i knopp. Redan unga plantor följs den av vackara röda, 1 cm ätliga röda frukter."
[attachment=50951:Bukettapel_1__r.jpg] Nyplanterad 2007, år 1. Ser inte så mycket ut för värdlen, men den fixar det
[attachment=50952:Bukettapel_4__r.jpg] Nu på våren 4 år senare har den vuxit bra, men som syns på bilden alla plantor blommar inte lika bra. men hela busken är fin och grön. Nu börjar den nå en höjd som överstiger 1,5 m.
Busken kan säkert nå en höjd av 2 meter eller mer, vår buske har inte klippts eller tuktats på något vis.
Nu har du ju planterat liguster och om du låter den vara något år till så kommer den att sätta fart!
När vi flyttade till vårt hus för 11 år sedan fanns det några små nyplanterade liguster och jag var också konfunderad - de skulle ju växa och bli så stora och fina!??! Vad det verkar så tillhör de den typen av växter som är lite sena i starten och sedan sätter fart för nu är det så stora så de svämmar över och jag har i år beskurit dem rätt hårt. Det verkar vara samma sak med klätterhortensia - först händer ingenting och sedan ingenting men därefter! Oj, vad de växer!
Vill du vara riktigt djävlig och hålla grannarna på avstånd kan jag annars rekommendera amerikansk hagtorn! Vacker häck med vita blommor på våren och röda bär på sommaren, hösten bjuder på vackert lövverk. Men taggarna!!! De är fullkomligt hemska och vidriga med sina 5-7 cm taggar som river så fort man kommer i närheten, river alltid upp armarna, de går i genom skosulor om det man klippt ligger kvar på marken, har lyckats punktera skottkärrehjulet mm.
Huggorm
11-06-2010, 20:12
CITAT (Peztis @ 11-06-2010, 21:08)  Vill du vara riktigt djävlig och hålla grannarna på avstånd kan jag annars rekommendera amerikansk hagtorn! Vacker häck med vita blommor på våren och röda bär på sommaren, hösten bjuder på vackert lövverk. Men taggarna!!! De är fullkomligt hemska och vidriga med sina 5-7 cm taggar som river så fort man kommer i närheten, river alltid upp armarna, de går i genom skosulor om det man klippt ligger kvar på marken, har lyckats punktera skottkärrehjulet mm. Det finns även framtagna sorter utan taggar
*Charlotta*
12-06-2010, 18:01
Tack snälla för alla tips! Jag tror jag ska koka ner alla bra idéer till en blandhäck. Kanske grannen inte uppfattar det som att jag vill skärma av dem - vilket jag vill men de skulle aldrig förstå varför! När jag har alla er proffs "på tråden" kan ni hjälpa mig med tips på att få igång en slumrande kameleontbuske? Den har varit tät och fin men förra sommaren glesnade den ur och nu är det i princip bara två grova grenar med skott kvar... får väl plantera in ny, men skulle gärna vilja veta varför den tunnat ut.
Återigen - tusen tack för alla snälla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|