Full version: Rotäkta Prairie Joy!
tvilling77
Av alla de rosor som jag planterade för ca 2 veckor sen har alla börjat ta sig bra..förutom just Prairie Joy! Hon är rotäkta, är det nån förklaring? Jag har skrapat lite på stammen och den är grön så jag vet att hon lever!
Kajsa
Du får ha en massa tålamod, min rotäkta Wasagaming och även andra rotäkta gick jag och blängde på i flera år, det går sååå sakta.
Balsgårdsrosorna är nerklippta här i år och dom är rotäkta men jag tycker dom har bra fart nu men dom har varit stora.
Köpte flera rotäkta Kanadarosor av Blomqvist på mässan förra våren dom är så små att jag får leta i rabatterna, har även en del rosor jag dragit upp själv det är samma lustakt i dom.
tvilling77
CITAT (Kajsa @ 04-06-2010, 09:55) *
Du får ha en massa tålamod, min rotäkta Wasagaming och även andra rotäkta gick jag och blängde på i flera år, det går sååå sakta.
Balsgårdsrosorna är nerklippta här i år och dom är rotäkta men jag tycker dom har bra fart nu men dom har varit stora.
Köpte flera rotäkta Kanadarosor av Blomqvist på mässan förra våren dom är så små att jag får leta i rabatterna, har även en del rosor jag dragit upp själv det är samma lustakt i dom.

Jaha! Å jag som har så dåligt tålamod!! whistling.gif
Nåja...då är det bara att vänta då! Är lycklig över att dom andra, även Crown Princess M verkar må bra!
Varför är det så att dom rotäkta tar så lång tid på sig då?
Balsgårdsrosorna är fina..tittade länge åt dom innan alla beställningar..kanske provar nån nästa år? tummenupp.gif
Kajsa
Dom rotäkta har ingen kraftig vildros som drar under utan det är samma ros i ett stycke, fördelen är att man slipper vildskott men det sägs att dom kan bli större på bredden men det kanske är olika mellan rosorna.
Gå in på Allt om Trädgård / Trädgårdslistor/ titta i vänsterspalten, klicka där och sök på Rotäkta rosor, där har folk skrivit lite av varje om detta. Jag kan inte kopiera den sidan.
tvilling77
Ok! Tack kajsa..då förstår jag!
kerstin z5-6
De rotäkta tar ofta tid ja-å andra sidan inga rotskott och ganska säker överlevnad då allt under ytan ofta finns kvar efter hårda vintrar..Din P joy utför nu underjordiskt arbete:)
tvilling77
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-06-2010, 13:46) *
De rotäkta tar ofta tid ja-å andra sidan inga rotskott och ganska säker överlevnad då allt under ytan ofta finns kvar efter hårda vintrar..Din P joy utför nu underjordiskt arbete:)

låter bra!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon