Full version: Japanskt körsbär?!
tvilling77
När jag var ute på en löprunda igår såg jag ett otroligt vackert blommande träd som jag är övertyga om att det är nån sorts japanskt körsbär....dom blommar ju på ett speciellt sätt! Men min första tanke var ju..HÄR??!! Längs norrlandskusten? Nån som hört talas om det å i vilken sort kan det då vara??

Hmm....jag måste nog tillbaka och ringa på hos husägaren för att fråga!! Kameran måste jag ta med oxå!! rose.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske bergkörsbär (Prunus sargentii)? den är ju ganska lik japanska körsbärsträd och är härdig till runt zon 5.

http://www.google.se/images?hl=sv&q=pr...sa=N&tab=wi
ingrids
Det finns ett träd som jag tror är japanskt körsbär i grannkvarteret, zon 5, och Hansskog säljer prunus sargentii (bergkörsbär) vilkt brukar betyda att de funkar i alla fall här vid västerbottenskusten. Och där han Åsa svara medan jag forfarande satt och skrev smile.gif
tvilling77
Ja ett sånt måste det ju vara!!! yahoo.gif
Vackert!!! Undra om plantskolan här kan ta hem ett? Men blir dom jättestora??
ingrids
Såg en angivelse om att arten kan bli 10 m. Gäller nog inte för zon 5 och av grannens träd att döma skulle det hur som helst ta många år i denna zon för trädet att ta sig upp till 10 m.
tvilling77
Ja det är ju så jag tänker oxå..blir nog inte fullt lika stort här!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon