BeaW
Ska försöka lägga in en bild i inlägget....
Mina 4 melonplantor är skadade längst ner på stammen, och dom är hyfsat medtagna.
Kan det vara frosten här om natten, småkryp eller har mamma själv gjort en tavla?[attachment=50683:PICT3957.JPG]

(kolla det gick nog)

och vad gör jag åt det? kan man plantera dem djupare?? Har aldrig haft meloner förr...
Åsa, mälardalen zon 2
Ser helt normalt ut gurkfamiljens växter får ofta små sprickor och lite korkaktig hinna sådär.

Något de däremot aldrig klarar är djup plantering ofta är det t.o.m bättre ifall plantorna sitter upphöjt för att man ska få god dränering runt rothalsen som lätt ruttnar ifall det blir för blött.

Om det är frost på natten är det problemet melon klarar ofta inte temperaturer under +12-15C de får stora skador redan innan det blir minusgrader. Om du har möjlighet att ställa dem varmare gör det och se om de repar sig för att sedan ställa ut dem när det blivit varmare.
BeaW
Åsa to the rescue! thanks.gif (precis vad jag hoppades på)
Just detta ska vara en sort som tål kyliga nätter, framtagen i norra usa av nån kille i SSE (usamotsvarighet till sesam, typ) där natttemperaturen är som en normalsvensk sommar, den ska tåla att växa även om det blir +6 grader.

MEN.... det var frost här om natten, och förvisso så hann jag hem och täcka innan det var minus, men det hade varit 1,5 grader i kallbänken där dom stod. Nu står dom i växthuset.

[attachment=50684:PICT3956.JPG]

Dom blad som är ledsna, ska jag ta bort dom tror du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon