mino
Just exakt nu så ser det lite glest ut här med blomning. Syrén pågår fortfarande men äpple är över. Allium blommar och bergenian har några blommor kvar, några nävor kikar fram. Annars är allt annat i knopp. Har ni förslag på några blommande växter som har sin storhetsperiod just nu sista dagarna i maj - första två veckorna i juni, efter vårblommorna men innan hela gänget som slår ut runt midsommar kommit igång??
Eva i Stuvsta
Löjtnantshjärta och fänrikshjärta! Buskpionen har just slagit ut sina första blommor... Aklejorna blommar också.
malcolm
Hos mig blommar löjtnanshjärtan och maskrosor, tulpanernas tid är över.
Eva i Stuvsta
... och vallmo förstås.
Smarterchild
Japanska aklejor blommar för fullt hos mig just nu
Olle A
Jag håller med om att det är lite av en mellanperiod nu, men morgonstjärnorna är fantastiskt fina!

[attachment=50688:Morgonstj_rna.jpg]

Olle
ingrids
Kan bara hålla med Eva om vallmo och malcolm om maskros, även om jag har skulle tillägga liljekonvalj smile.gif
fuchsian
CITAT (mino @ 04-06-2010, 11:32) *
Just exakt nu så ser det lite glest ut här med blomning. Syrén pågår fortfarande men äpple är över. Allium blommar och bergenian har några blommor kvar, några nävor kikar fram. Annars är allt annat i knopp. Har ni förslag på några blommande växter som har sin storhetsperiod just nu sista dagarna i maj - första två veckorna i juni, efter vårblommorna men innan hela gänget som slår ut runt midsommar kommit igång??

hej mino, ..... det ser ju lite glest ut som du påpekar, jag åkte till stan och köpte olika sorters sommarblommor och ska plantera dessa på em. när solen förflyttar sig så att det blir mer lagom temp.
Dessa blommor, som de flesta är bara över sommaren, men om du är flitig att plocka bort gammalt, så har du valuta av dem hela sommaren... bravo.gif --- fr. fuchian
mino
Hos mig har pionerna inte slagit ut ännu även om de har tjocka knoppar. Orättvist att de slagit ut i Stuvsta, jag som inte bor många kilometer där i från! smile.gif Akleja har jag nån som slagit ut och löjtnantshjärta blommar iofs men den tar för sig så lite så den syns knappt. Sommarblommor är ju alltid en lösning men jag är nog egentligen en perennmänniska som vill att rabatterna ska sköta sig själva! Kanske får man sätta mer allium till nästa år de är väldigt fina just nu.
Irene_L
Olika primula blommar fint nu! Här en bild på en gul våningsviva, Primula chungensis:
[attachment=50775:primula_...ingsviva.jpg]
Hos mig blommar mossfloxen underbart just nu:
[attachment=50774:mossflox_ram.jpg]

Sen blommar även japansk vallmo, japansk akleja, japanska veronika, brunnäva, rosenbräcka och olika vivor!
Här kan du se hur dom ser ut i min blomster-tips blogg: blommor
Irene_L
Trädgårdssmörbollen glömde jag:
[attachment=50781:sm_rboll_ram.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon