Hej!
Jag tänkte bygga lådor till kökslandet i vår, för att få lite mer ordning på odlingarna, men jag undrar vad jag ska använda för virke. Kan jag bygga med impregnerat virke eller avsöndrar det gifter? Jag vet att det är poppis att använda pallkragar, men jag vill bygga med löst virke så att jag kan få de storlekar jag vill. Förresten, innehåller trät i pallkragar också impregnering?
Väntar på tips.
köp vanligt billigt virke på bygghandeln det gjorde jag.
det finns en på de flesta orter som börjar på bygg och slutar på max och är väldig billig. Kvalitén är väl inte den bästa men duger gott egengjorda pallkragar
Det tar några år innan de förmultnar, vill man måla dom så använder jag vanlig ogiftig färg eller bara linolja.
ska dom hålla länge så är lärkträ bra, men det är dyrt.
de flesta pallkragar är nog oimpregnerade.
Ingrid på Västkusten
11-01-2004, 16:13
Det är om man skall använda impregnerat elelr inte är en fråga som stötts å blötts i detta forum många ggr prova att söka. Jag tillhör dem som har impregnerat virke men det finns många som argumenterar emot. Välj det som Du tycker är bäst. Inga belägg för förgiftning avfolk som ätit av grönsaker som odlats i tryckt virke finns.
Däremot kostar det ju en slant att anlägga bäddar så Du kan ju ta vanligt virke å måla det alternativt olja in det alternativt både och eller kör med Plantonmatta ( typ) på insidan. Allt är bra och nattsömnen och samvetet är viktigast.
Jag kör både med egna mått och pallkragar. Ett mkt smart mått om man gör rektangulära bäddar ä 1,25 meter. Över den bredden är det svårt att nå under den bredden torkar det ut snabbt. Längden kan man välja somman vill med typ 3 meter är helt ok annars är det lååååångt när man skall gå runt.
Andra former är ju förstås kul tänk på att Du når då man itne skall nånsin GÅ på bäddarna.
Hälsar Ingrid
Tack för alla tips!
Jag är ny här på forumet och tänkte inte på att jag kunde söka reda på "gamla" saker. Nu vet jag det och har kollat, det fanns ju massor skrivet om byggnationer i kökslandet och impregnerat virke kontra naturligt osv. Nu får jag försöka klura ut vad jag tycker är bäst.
Storleken har ju också betydelse, som sagt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.