|
Näktergalen
04-06-2010, 11:20
Använder ni fortfarande galonregnkläder till dem eller har ni gått över till mer vanliga i typ vindtygsmaterial.
Meriona
04-06-2010, 11:30
Jag har skolbarn, men han går ur nian så det används inte regnkläder överhuvudtaget. Om du menar dagisbarn är galonkläder ojämförbart bäst.
*Stintan*
04-06-2010, 12:07
Har inga skolbarn längre men galonisar slutade dom med när dom började skolan. Har inte du frågat om galonkläder förr? Eller det kanske var någon annan
Näktergalen
04-06-2010, 12:35
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2010, 13:07)  Har inga skolbarn längre men galonisar slutade dom med när dom började skolan. Har inte du frågat om galonkläder förr? Eller det kanske var någon annan  Jag är ny här och har inte frågat om det tidigare.
*Stintan*
04-06-2010, 14:06
OK jag bara undrade. Ber om ursäkt. Du är välkommen till Odla iallafall glömde säga det förut
Dagisbarn är galonkläder bäst för, lågstadiebarn vattenavvisande vindbyxor och softshelljacka (vet ej exakta stavningen) och äldre barn bara jackan. Stövlar verkar bara användas i dagis och lågstadiet
Nu är ju min son fortfarande dagisbarn... Men jag har denna vår köpt ett ställ som är en blandning mellan vindskydd och galon och det verkar funka bra. När barnen kommer upp i åldern så inbillar jag mig att de inte ligger och ålar sig i regnvattenpölar och gyttja som dagisbarn gör (jisses, låter ju som om de vore små grisar - fast det är väl det de är?  ) utan mest bara vill röra sig i naturen utan att bli dyblöta? När barnen sedan bli ännu lite äldre så vill de inte bli blöta men hellre blöta än "ocoola"... Hoppas att sonen tar efter som som är mer praktisk än fåfäng!
M i Mälardalen (zon 2)
04-06-2010, 21:52
I förskoleklass hade min son fortfarande galonisar. I ettan hade han både och. Sedan har det bara varit kläder av vindtygsmaterial.
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2010, 13:07)  --- Har inte du frågat om galonkläder förr? Eller det kanske var någon annan  Jodå, dom frågorna brukar dyka upp emellanåt. Genomskinliga kan man nog kalla dom...
Om nu frågerställaren var seriös skulle frågställaren använda andra forum......
Oj här börjar trolljakten igen!
CITAT (abbbe @ 06-06-2010, 15:41)  Oj här börjar trolljakten igen! Det är lite av en gammal tradition vi har här på Odla att en medlem tittar in emellanåt - självklart under olika signaturer - och frågar om galonkläder. Ibland svarar h*n till och med sej själv och ger goda råd. Inget konstigt med det, och det kommer säkert fler såna här trådar i framtiden också. Häpp!
Red Top
07-06-2010, 08:14
CITAT (abbbe @ 06-06-2010, 15:41)  Oj här börjar trolljakten igen! Inte alls Lilltroll! Här handlar det bara om smygreklam.
CITAT (Berith @ 07-06-2010, 07:57)  Det är lite av en gammal tradition vi har här på Odla att en medlem tittar in emellanåt - självklart under olika signaturer - och frågar om galonkläder. Ibland svarar h*n till och med sej själv och ger goda råd. Inget konstigt med det, och det kommer säkert fler såna här trådar i framtiden också. Häpp!  Är det sant?  Det där hade jag faktiskt ingen aning om. Nu kan jag lite mer om trolljaktens drivkraft då!
Så om någon seriöst lägger in en fråga om galonkläder så ska alla ta för givet att frågan inte är seriöst ställd? Och var kommer reklamen in? Reklam blir det väl först när någon börjar rabbla namn på olika märken av galonisar eller vindkläder.
CITAT (Pia L @ 07-06-2010, 10:39)  Så om någon seriöst lägger in en fråga om galonkläder så ska alla ta för givet att frågan inte är seriöst ställd? Och var kommer reklamen in? Reklam blir det väl först när någon börjar rabbla namn på olika märken av galonisar eller vindkläder. Är frågan seriöst ställd så lägger frågeställaren ner lite tid på att leta forum, inte skriva fråga på vilket forum som helst. Om jag var barnaförälder skulle jag vända mig till tex sidorna Familjeliv eller Utsidan.
malcolm
07-06-2010, 10:15
När det gäller frågor och trådar som varit uppe på sajten förut så bör vi kunna bjuda på det, Odla. nu fungerar även lite som ett socialt forum där människor som vill ha kontakt av olika anledningar försöker göra sina röster hörda. Det mesta går att ta reda på utan att ställa frågor här men vad tråkigt det skulle bli då.
Mina barn hade galonkläder tills det att de började skolan men allvädersstövlarna hängde med längre, alla tre hade regnställ men att försöka få dem att använda dessa även om regnet stod som spön i backen var hart när omöjligt. Jackan till dessa ställ kunde komma till användning någon enstaka gång men byxorna.... nääää....
Jag såg inte att det var en nyregistrerad medlem, men i övrigt så kanske gamla medlemmar här inne inte känner behov av att registrera sig på andra ställen bara för att få en simpel fråga besvarad, här inne finns ju alla åldrar och intresseområden representerade så även den mest udda och simpla fråga skulle kunna besvaras.
CITAT (Ralf @ 07-06-2010, 11:13)  Är frågan seriöst ställd så lägger frågeställaren ner lite tid på att leta forum, inte skriva fråga på vilket forum som helst. --- Och personen reggar sej knappast bara för den frågan, och sen inte visar sej här mer. Neej jag går inte på dom där galonklädersfrågorna.  Var väl nån som frågade om barnskridskor också? ( Psst! Jag kan länka till dom tidigare frågorna om nån är nyfiken. Sen är det bara att kolla signaturerna också.  )
*Stintan*
07-06-2010, 11:05
CITAT (Berith @ 07-06-2010, 11:20)  Och personen reggar sej knappast bara för den frågan, och sen inte visar sej här mer. Neej jag går inte på dom där galonklädersfrågorna.  Var väl nån som frågade om barnskridskor också? ( Psst! Jag kan länka till dom tidigare frågorna om nån är nyfiken. Sen är det bara att kolla signaturerna också.  )
CITAT (Berith @ 07-06-2010, 11:20)  ( Psst! Jag kan länka till dom tidigare frågorna om nån är nyfiken. Sen är det bara att kolla signaturerna också.  ) Ja, länka trådarna så får vi se.
Berith : ts i den här tråden har ju ingen signatur alls, eller syftade du på deras alias? Är det någon som startar upp småfåglar eller vad finns det mer för likheter?
CITAT (abbbe @ 07-06-2010, 12:24)  Ja, länka trådarna så får vi se. Ytterkläder till våren - jonna71Utedag - jonna71Galonbyxor - LukamajaRegnkläder - LillionSkridskor - LillionDet var dom jag kom ihåg just nu. Håll till godo!
CITAT (Ralf @ 07-06-2010, 11:13)  Är frågan seriöst ställd så lägger frågeställaren ner lite tid på att leta forum, inte skriva fråga på vilket forum som helst. Om jag var barnaförälder skulle jag vända mig till tex sidorna Familjeliv eller Utsidan. Jag var tidigare en trogen användare av Familjeliv men när sonen sedan blev lite äldre (fem idag) så börjar resten av livet kunna ta lite mer plats, trädgården åtartar så sakta sin "struktur" efter att ha legat i träda. Då hittade jag Odla och sedan dess är jag ytterst sällan inne på FL. Jag får ju så bra svar här om precis allt och hetsjakten är inte lika extrem som i FL (herregu om man inte kan/vill amma - socialen borde kontaktas omedelbart!!!). Jag såg ingen anledning till att tro att det skulle vara ett troll men så kanske jag är för blågögd då trots mina bruna ögon!
Solstorm
07-06-2010, 13:14
CITAT (Berith @ 07-06-2010, 13:37)  Jag läste länkarna och jösses så många nyregistrerade medlemmar det kom till de trådarna och skrev bara ett par inlägg där och inga fler inlägg i några andra trådar. Det kanske skulle behövas spamvarning liknande som det är för de blå pillren som börjar på v så fort orden regnkläder eller galon kommer upp. Kan berätta att här har barnen börjat med galon/regnbyxor när de blir 15 år efter att ha hållit upp i många år med dem. Här finns inga allmänna kommunikationer och då är mopeden viktig oavsett väder. Vill man ha någon snyggare så kan man ju leta efter seglarställ. Det finns ju med inbyggt flythjälp, kan ju vara bra när det regnar väldigt mycket
CITAT (Berith @ 07-06-2010, 13:37)  Där ser man ju! Verkar som om jag har missat ett populärt mode! Troll med galonbyxor! Följs på odla.nu:s forum
andersen
07-06-2010, 14:23
Och jag måste ställa frågan varför galonkläder? är det frågan om någon form av böjelse tro?
*Stintan*
07-06-2010, 14:25
Och så här års
Stintan : Ja såhär års, det är nu skolorna och fritids har en massa utflykter i vått och torrt och där behöver dom mindre barnen galonkläder för att härja runt i skogen utan att bli kalla och våta inpå bara kroppen. Så egentligen så var väl inte frågan så dumt ställd, men kanske om det var det första av få inlägg på ett trädgårdsforum.
Andersen : Om det hade rört sig om en udda böjelse så hade nog frågan ställts om vilken sort av galon, nu rörde frågan skolbarn (oavsett om frågeställaren var seriös eller inte)
*Stintan*
07-06-2010, 17:50
CITAT (Pia L @ 07-06-2010, 16:54)  Stintan : Ja såhär års, det är nu skolorna och fritids har en massa utflykter i vått och torrt och där behöver dom mindre barnen galonkläder för att härja runt i skogen utan att bli kalla och våta inpå bara kroppen. Så egentligen så var väl inte frågan så dumt ställd, men kanske om det var det första av få inlägg på ett trädgårdsforum.
Andersen : Om det hade rört sig om en udda böjelse så hade nog frågan ställts om vilken sort av galon, nu rörde frågan skolbarn (oavsett om frågeställaren var seriös eller inte) Jasså, det är inte min erfarenhet. Det har fungerat utmärkt med andra regnkläder än galon. På sommaren har jag aldrig sett ens dagisbarn i galonkläder.
bergvallmo
07-06-2010, 18:11
Jaha, det här var en märklig tråd?? Har ej varit med här så länge, men ska man behöva oroa sig för troll i galonkläder om man är med här?
Stintan : Jag får nog be om ursäkt för att inte vara så väl insatt i olika plastiga material, jag trodde att alla regnkläder var galon.....bara mer eller mindre tunna/tjocka i materialet. Där ser man, alltid lär man sig något nytt.....fast jag vet ändå inte skillnaden på regnkläder och galonkläder, jag ska googla på det så jag vet vad jag sätter på barnet, fast egentligen så är ju huvudsaken att hon är torr på kroppen
Meriona
07-06-2010, 20:25
CITAT (bergvallmo @ 07-06-2010, 19:11)  Jaha, det här var en märklig tråd?? Har ej varit med här så länge, men ska man behöva oroa sig för troll i galonkläder om man är med här?   Nej det bästa är att inte oroa sig alls.
och sluta mata den tråd, låt den dö ut.
Meriona
07-06-2010, 20:49
Jaja.....
CITAT (Ralf @ 07-06-2010, 21:46)  och sluta mata den tråd, låt den dö ut. Varför?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|