Irene_L
Dom här svamparna har jag hittat i min trädgård! Är det någon som vet vad det är? Det verkar inte vara vit flugsvamp för mina har ring!
[attachment=50687:svampar.jpg]

[attachment=50686:svamp.jpg]
Meriona
Skulle kunna vara en ängschampinjon, men jag är väldigt osäker, har själv aldrig vågat plocka vita svampar. och inte har jag nån svampbok här heller. sad.gif
Olle A
Troligen är det någon sorts champinjon, men hör med någon expert innan du smakar på den. Vilken färg har skivorna?

Olle
*Stintan*
Vilken färg är det på skivorna under? Är dom vita så är det nog flugsvamp tyvärr.
Meriona
Är det inte lite tidigt på året för vit flugis? Fast det kan man såklart inte lita på....
Irene_L
Så här ser den ut under:
[attachment=50689:svamp_under.jpg]

Jag tänker inte smaka på den om det nu skulle vara en ätlig svamp! Bra att veta vad det är för svamp när man har en nyfiken hund!
Meriona
Ängschampinjon vill jag säga att det är när den har rosa skivor. Men jag är ingen expert. Man kan kolla färgen på sporerna för att bli riktigt säker på artbedömningen. Man ska lägga ett lätt färgat papper under och när sporerna släpper ska man sedan kunna artbestämma. Allt enligt svampböckerna, men jag har själv aldrig testat.
*Stintan*
Jag är ganska säker på att det är en snöbollschampinjon du har. Kolla om hatten blir gulaktig om du trycker lite på den. Den luktar mandel.

Det finns en giftig variant som luktar karbol (luktar mer vid uppvärmning) och får kromgula fläckar på hatten och nere vid foten om man skrapar. Den gula färgen försvinner och blir gråbruna efter en stund. Den är inte giftig efter tillagning.
skogstroll
jag har också haft något liknande, trodde först det var en vilsen mozzarella men det var en svamp giggle.gif
Irene_L
thanks.gif för svar! Stintan ..jag glömde att klämma på hatten innan jag tog bort dom!
Myosotis
CITAT (skogstroll @ 04-06-2010, 15:47) *
trodde först det var en vilsen mozzarella...

rotfl.gif
vildvittra
lägg in en fråga på www.svampguiden.com smile.gif
tror det är en ängschampinjon, champinjoner har aldrig vita skivor( det har vit flugsvamp) utan skivor som går från ljust rökrosa till mörkbrunt
Gossen Ruda
Helt klart en champinjon eller svampinjon som jag säger ibland. Sorterna kan vara svåra att skilja på men Allmän champinjon är tidigast tror jag. Tillaga den.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2010, 21:55) *
Helt klart en champinjon eller svampinjon som jag säger ibland. Sorterna kan vara svåra att skilja på men Allmän champinjon är tidigast tror jag. Tillaga den.

Jag är också så övertygad man kan bli utan att känna och lukta på dem. Tyvärr har nog Irene redan slängt dem. Fast det kommer nog fler...
Irene_L
thanks.gif för alla svar! Ja jag har tagit bort dom men det dyker säkert upp fler! Äta dom vågar jag inte göra även om det verkar vara en ätlig sort! Men skönt att det inte är vit flugsvamp för Millas skull!
Tikka
Nästa gång svampen kommer upp kan du alltid se o jämföra med vad som står på svampguiden som vildvittra sa http://www.svampguiden.com/champinjoner.asp
En bit ner på sidan kan du klicka o se hur vit flugsvamp ser ut.
Du kan även fråga och skicka upp en bild så brukar man få svar ganska så snabbt smile.gif

Vem vet du kankse kan få dig en härlig stuvning framöver biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Irene_L @ 10-06-2010, 07:27) *
... Äta dom vågar jag inte göra även om det verkar vara en ätlig sort! ...

Mycket förnuftig!! Ät aldrig svamp som du inte är 100% säker på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon