vi har ett söt körsbär haft det i 6år och varje år har det lövat och blommat.
men inte i år det finnns bara enstaka löv på det och bara sett en blomma
varför är det så? det kan väl inte helt plötsligt dött efter 6år el?
vad är de för fel?
alla träd blommar ju för fullt här i området.
snälla nån som vet?
Jan af Lisö
04-06-2010, 14:41
Det kan ha frusit sönder denna hemska vinter. Du skriver inte i vilken zon du bor samt vilket körsbästräd det var.
Jag tror också att det finns bidrag från Cilla senaste veckan i en annan tråd om sjukdomar på körsbär.
anki/ronninge
04-06-2010, 14:57
jag har ett körsbärsträd som drabbats av grentorka, tror jag det heter. grenarna dör helt enkelt, inga blad , inga blommor.
CITAT (jela @ 04-06-2010, 13:52)

vi har ett söt körsbär haft det i 6år och varje år har det lövat och blommat.
men inte i år det finnns bara enstaka löv på det och bara sett en blomma
varför är det så? det kan väl inte helt plötsligt dött efter 6år el?
vad är de för fel?
alla träd blommar ju för fullt här i området.
snälla nån som vet?
fryksås tro jag det heter söt körsbär iaf
vet ej vilken zoon sundsvall har.
Jag har för mig att man vid grentorka måste klippa bort angripna grenar (och antagligen bränna upp)
men då måste jag ju kapa alla grenar då har ju inget träd kvar :-( grentorka nu? får man inte de om det är varmt ute?
Lilla hjärtat
04-06-2010, 20:13
Mitt körsbärsträd "Stella" beter sig också märkligt. Vi planterade det för ett år sedan. Det började fint i år med massor av blommor och blad, men nu har alla blad på en gren torkat och bladen på ytterligare två grenar börjar se hängiga ut. Resten av trädet ser ut att må hur bra som helst. Någon som har någon idé om vad det här kan bero på?
Vänligen
//Linda
mamamaggan
04-06-2010, 20:20
Mitt stella se gör hemst ut . Bara lite lite grönt i grenarnas toppar . Har för mig jag skrev i en annan tråd och fick rådet av Cilla att avvakta för att se vad som händer . Eventuellt kan man beskära i JAS tror jag hon sa också.
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2010, 20:24
CITAT (jela @ 04-06-2010, 20:54)

men då måste jag ju kapa alla grenar då har ju inget träd kvar :-( grentorka nu? får man inte de om det är varmt ute?
Blom och grentorka är en svampsjukdom som transporteras inuti trädet (svampen tar sig in i trädet via blommorna), svampen trivs även vid svalare väderlek. Symptomen syns i samband med blomningen då blomklasar och liknande vissnar.
kan ni hjälpa om jag fotar trädet?
har ju blommat o lövat i 5år. bara i år det beter sig konstigt?
måste tillägga att svärmor har ett surkörsbär och det blommar för fullt och lövat klart det är jätte fin och jätte gammalt.
vet ej sort
måste tillägga att svärmor har ett surkörsbär jätte gammalr vet ej sort men det blommar för fullt.
verka som vissa knoppar på vårt träd slår ut löv fortfarande.
har fotat trädet så finns den nån jag kan sända bildena?
mamamaggan
04-06-2010, 21:36
Vårat körsbärsträd har också varit helt normalt fram till i år . Det har ju varit en besvärlig vinter , det kan inte vara det som är problemet , att det frusit alltså ?
Förstår inte riktigt varför det ska vara så bråttom . Många många fruktträd som tidigare varit normala och burit frukt ser helt döda ut efter denna vinter. Återupprepar att rådet var att låta det vara för att se vad som händer .
dyp dom enda blad som finns samt att några få håller på slå ut.
min svärmor äger surkörsbär jätte gammalt och hon bor i närheten men hennes träd blommar för fullt,
så vad är det för fel på vårat? kommer det klara sig el dör det helt?har ju blommat i 5år nu utan problem föränn nu?
måste tillägga att även plommonträdet beter sig lika dant?
bara päronträdet som har alla löv men ej blommor ännu
Jela - som tidigare skrivits så kan det vara köldskadat. Och det kan komma igen, eller inte.
Om du vill ha gissningar på andra orsaker så måste man se trädet och omgivningen i bild, och helst veta vad det är för sort och var i landet det står.
Många körsbär och plommon kräver lite varmare zoner. Det gör i och för sig många päronsorter också. Unga träd är för sin överlevnad mer benägna att duka under än äldre träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.