CizziB
Jag har anlagt en rabatt med 3 st olika blåbär.

Jag gjorde såhär:
Grävde ur en stor grop, la ut duk i markbotten och fyllde hålet med massor av rhododendronjord (en släpvagn full). Idag planterade jag tre sorters blåbär (north country, emil och goldtraube).

Jag skulle vilja ha nått fint som växer på marken under buskarna, gärna nått som blommar och/eller ger nått som man kan äta. Spelar ingen roll om det är ettårigt eller flerårigt. Växten/växterna ska trivas i sur jord... Förslag??
ingrids
Allåkerbär smile.gif
Gunilla T
Tranbär och/eller lingon..
CizziB
Glömde skriva att rabatten står så att det är sol där hela dagen... Mot norr har jag en jätte sten...
ingrids
Låter som ett jättebra läge för bärskörd av alla slag smile.gif
kerstin z5-6
+ alla surjords perenner/andra växter förstås, Roddar, Azalea lutea är mkt fin, ljung, vår och höstljung, många gentiana,skuggbräcka, murgröna(grön/vit);, vintergröna
fuchsian
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-06-2010, 16:13) *
+ alla surjords perenner/andra växter förstås, Roddar, Azalea lutea är mkt fin, ljung, vår och höstljung, många gentiana,skuggbräcka, murgröna(grön/vit);, vintergröna

Tack kerstin z5-6, om växtråd, har planterat mina blåbär och det blir rätt mycket plats över nu innan blåbären har växt till sig. Jag har tänkt på olika alternativ och vad som går ihop med den jorden som används till blåbären. Murgröna har jag fått hem, men har andra planer för den, så jag ska åka till nån av de större odlare som finns i närheten och kollar dessa som du nämt och om de har andra roliga förslag att komma med ..... tummenupp.gif fr. fuchian
Ezereht
mmm skuggbräcka är fin, en råkade komma med i shoppingkorgen sist jag handlade wink.gif
Ingegerd.F
Jag har planterat en lingon tuva som jag köpte på plantagen mellan mina blåbärsbuskar. De ska trivas i samma jord. Det ser fint ut och det blir kanske fler.
kerstin z5-6
åkerbär går också bra
fuchsian
CITAT (Ingegerd.F @ 09-06-2010, 08:37) *
Jag har planterat en lingon tuva som jag köpte på plantagen mellan mina blåbärsbuskar. De ska trivas i samma jord. Det ser fint ut och det blir kanske fler.

Det var ju ett bra tips, Ingegerd, jag får gott om plats mellan blåbären så lingon tackar man inte nej till. Har funderat just om att skaffa lingon, men inte vetat vart jag skulle lägga dem... thanks.gif ...Fuchian..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon